«ائتلاف ملی»: وزیر بازرگانی متهم به فساد در محاکمه از خود دفاع می کند

حیدر العبادی نخست وزیر عراق

حیدر العبادی نخست وزیر عراق

یک منبع آگاه عراقی اعلام کرد که ژنرال جان آلن، فرستاده ریاست جمهوری آمریکا در ائتلاف بین المللی مبارزه علیه داعش، طی سفر اخیر خود به عراق ، به حیدر العبادی، نخست وزیر این کشور اطلاع داد که واشنگتن از پشت کردن عراق به ایالات متحده، و روی آوردن به یک محور جدید به رهبری روسیه ناراحت شده است.

این منبع به «الشرق الاوسط» گفت: « ژنرال جان آلن موقع دیدار خود با العبادی از ائتلاف چهارگانه ناراحت بود، و ناراحتی دولت آمریکا از العبادی را به او اطلاع داد و گفت: «پرزیدنت اوباما می پرسد: آیا جای آن نبود که عراقی ها از ما تشکر کنند؟». وی افزود: «در این جلسه، که حدود ده روز پیش انجام شده بود، آلن از عبادی خواست که به آن ائتلاف ادامه ندهد، در حالی که از مسکو برای مداخله نظامی در عراق دعوت شده است، و عبادی تعهد کرد که چنین چیزی اتفاق نخواهد افتاد، و هر گامی در این راستا، جز با هماهنگی با ایالات متحده و ائتلاف بین المللی علیه داعش، انجام نخواهد شد».

در همین راستا، روزگذشته دادگستری عراق حکم دستگیری ملاس محمد عبدالکریم وزیر بازرگانی، و برادر او را، به اتهام فساد مالی صادر کرد.

از سوی دیگر، «ائتلاف ملی» به رهبری ایاد علاوی که وزیر بازرگانی به آن وابسته است فاش کرد که، عبد الکریم در مقابل دستگاه قضایی عراق محاکمه می شود. انتصار علاوی، مسئول رسانه ای در «ائتلاف ملی» به «الشرق الاوسط» گفت: «وزیر در خصوص اتهامات وارده علیه او در مقابل دستگاه قضایی از خود دفاع خواهد کرد». وی تاکید کرد: «ائتلاف ملی به قوه قضائیه احترام می گذارد، و در نهایت این قوه قضاییه است که در خصوص وزیر یا هر مسؤل دیگری که به فساد متهم می شود قضاوت خواهد کرد، و در آخر متهم بی گناه است تا این که خلافش ثابت است».

دادخواست بازداشت صادر شده بر ضد وزیر بازرگانی زمانی صادر شد که مدیر دفتر وی هنوز هم به اتهام قتل کارمندانی در وزارت خانه از جمله ناظم القیسی یکی از چهره های رسانه ای و اتهامات فساد تحت بازجویی است.