همه نیروهای خارجی و در رأس آنها نیروهای روس باید از سوریه خارج شوند

پاریس: میشال ابو نجم

جیمز جفری، فرستاده ویژه آمریکا در امور سوریه گفت: «مهار ایران در سوریه از طریق نظامی نیست و راه خروج آنها به روش «سیاسی» خواهد بود. همه نیروهای خارجی و در رأس آنها روسیه باید از سوریه خارج شوند».
به گزارش الشرق الاوسط، جفری که به پاریس سفر کرده بود، با تعدادی از مقامات فرانسه از جمله همتای فرانسوی خود که در نشست چهارجانبه استانبول حضور یافته بود، دیدار کرد. آنها در خصوص جزئیات بحث‌ها و دستاوردهای نشست مذکور بحث و گفتگو کردند.
وی دو روز پیش در دیدار با خبرنگاران در سفارت آمریکا در پاریس از اهداف واشنگتن در سوریه و رویکرد آمریکا در خصوص بحران سوریه و راه‌های خروج از آن و موارد مورد نیاز پس از تفاهم‌نامه سوچی بین روسیه و ترکیه در زمینه ادلب، سخن گفت.
جفری در خصوص اهداف واشنگتن در سوریه گفت: «ما سه هدف را در سوریه دنبال می کنیم که عبارتند از: نابودی «داعش»، اخراج نیروهای ایران و شبه نظامیانی که از سوی این کشور حمایت می‌شوند و اجرای یک پروسه سیاسی براساس قطعنامه بین‌المللی شماره ۲۲۵۴».
اما وی در زمینه حضور نیروهای آمریکایی در شرق و شمال سوریه تا دستیابی به اهداف مذکور سخنی نگفت، در حالی که جان بولتون، مشاور امنیت ملی دولت ترامپ در آخرین سفر خود به مسکو بر باقی ماندن نیروهای آمریکایی در سوریه تا رسیدن به اهداف مورد نظر، به شدت تأکید کرده بود.
به گزارش برخی از منابع رسمی در فرانسه، آمریکا سناریوی سوریه را در چارچوب مهار نفوذ ایران در این کشور و منطقه پیش می‌برد.
جفری بر این امر تأکید کرد که کشورش برای خروج ایران از سوریه از روش سیاسی استفاده می کند و نه اقدام نظامی، ولی پاریس با وجود اینکه با واشنگتن در خصوص پایان دادن به نفوذ ایران در سوریه موافق است، اما ادامه و استمرار ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا، تا زمان خروج ایران و شبه‌نظامیان وابسته به این کشور از سوریه را نپذیرفت.
پاریس پیش از این چندین بار تأکید کرده بود که ایران باید درخصوص سه موضوع بحث‌برانگیز بر سر میز مذاکره بنشیند که عبارتند از: آینده فعالیت‌های هسته‌ای ایران پس از سال ۲۰۲۵، تعیین برنامه‌های بالستیک خود و کنترل و تنظیم سیاست تهران در منطقه.
به گفته منابع فرانسوی، ایران پس از آغاز بخش دوم تحریم‌ها علیه صادرات نفتی و گازی و معاملات مالی تهران در ۵ نوامبر، به این نتیجه خواهد رسید که باید برای برقراری مجدد روابط با آمریکا پیشنهاد فرانسه- اروپا را بپذیرد.
شایان ذکر است که در سخنان جفری واضح بود که اقدام نظامی علیه ایران به اسرائیل موکول شده، چرا که اسرائیل هنوز گزینه نظامی علیه ایران را کنار نگذاشته و سعی دارد قابلیت‌ها و قدرت‌های نظامی ایران را در سوریه نابود کند.
فرستاده آمریکا در سوریه ضمن حمایت از اقدامات اسرائیل در سوریه و توجیه حملات هوایی و موشکی آنان در این کشور گفت: «نگرانی اسرائیل از انتشار موشک‌های دوربرد ایران و استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین تهران است. این امر نگرانی واشنگتن را نیز برانگیخته است».
با توجه به گفته‌های جیمز جفری، آمریکا خواستار خروج نیروهای روسیه از سوریه است و واضح است که موضع جدید آمریکا در پاسخ به درخواست روسیه برای خروج نیروهای آمریکایی است، چرا که موسکو وجود نیروهای آمریکا در سوریه را «غیرقانونی» می‌داند و به این امر اذعان دارد که نیروهای روسیه بنا به خواسته مقامات قانونی دمشق در این کشور حضور دارند، اما این امر در خصوص نیروهای آمریکایی مصداقیت ندارد.
در گفته‌های جفری دوگانگی وجود دارد، چرا که در عین حال که خواستار خروج هرچه سریعتر نیروهای روسی از سوریه است، اما از آنها می‌خواهد که به حضور ایران در این کشور پایان دهند.
شرایط کنونی سوریه با توجه به حضور نیروهای روسیه، ایران، ترکیه، اسرائیل و آمریکا در این کشور، بسیار دشوار است و حل بحران این کشور جز در چارچوب راه حل جامع سیاسی برای حفظ حاکمیت و تمامیت اراضی سوریه ممکن نیست. به ویژه اینکه کشورهای غربی مشارکت در بازسازی سوریه را به انتقال سیاسی و تشکیل کمیته‌ای برای نوشتن قانون اساسی جدید و یا اصلاح قانون قدیم منوط دانسته‌اند.
امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه برای دستیابی به این هدف از پوتین، همتای روسی خود خواست با اعمال فشار بر رژیم سوریه، انجام پروسه انتقال سیاسی و تشکیل کمیته مذکور را تسهیل کند.