لاوروف مراکش، تونس و الجزایر را به بازگشت سوریه به اتحادیه در نشست آتی تشویق کرد

خمیس الجهیناوی وزیر خارجهٔ تونس روز شنبه در کنفرانسی مطبوعاتی با سرگئی لاوروف در تونس گفت که «جایگاه طبیعی» سوریه در اتحادیهٔ کشورهای عربی است.
به گزارش الشرق الاوسط، وی افزود: سوریه کشوری مهم و اثرگذار در جهان عرب است، امنیت سوریه و خارج شدن از بحران کنونی، حفظ یکپارچگی ارضی و حفظ دولت آن برای تونس مهم است، اتحادیه عرب تصمیم گرفت عضویت سوریه را به حالت تعلیق درآورد و اتحادیه عرب تصمیم می‌گیرد سوریه چه زمانی، چگونه و با چه عنوانی به این اتحادیه بازگردد.
الجهیناوی همچنین بر اهتمام تونس به تسریع ایجاد راه‌حلی برای رفع نزاع سوریه و توافق سوری‌ها برای خروج از بحرانشان تأکید کرد.
الجهیناوری در خصوص بازگشایی سفارت تونس در دمشق گفت که تونس کارداری در دمشق دارد و همه چیز به اوضاع این کشور بر می‌گردد.
وی همچنین بازگشت سوریه به اتحادیهٔ کشورهای عربی را منوط به تصمیم سران کشورهای عربی در اتحادیه دانست.
لاوروف نیز که هم‌اکنون در حال بازدید از کشورهای غرب جهان عرب است عنوان کرد از مسئولان تونس، الجزایر و مراکش خواست تا از بازگشت سوریه به اتحادیه کشورهای عربی حمایت کنند.
وی توضیح داد: این مسئله در الجزایر و مراکش نیز مورد گفت وگو قرار گرفت. ما می‌خواهیم که تونس از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب به خصوص در نشست سران کشورهای عربی که قرار است در ماه مارس در این کشور برگزار شود، حمایت کند.
از سوی دیگر گیر پیدرسون فرستادهٔ جدید سازمان ملل به سوریه روز شنبه به مصر رسید.
وی در این سفر که ۳ روز طول می‌کشد آخرین تحولات سوریه و راهکارهای رسیدن به راه‌حل سیاسی برای رفع بحران آن را بررسی می‌کند.
وی قرار است در این سفر با برخی مسئولان مصری، مسئولان اتحادیهٔ عرب و سوری‌های مقیم مصر دیدار کند.
گفتنی است این اولین سفر پیدرسون در منطقه پس از تصدی سمت خود است و سه شنبه آینده به لبنان نیز سفر خواهد کرد.