درگیری های اخیر سوریه-خبرگزاری فرانسه

درگیری های اخیر سوریه-خبرگزاری فرانسه

دستگاه های امنیتی و دیپلماتیک کشورهای اروپایی برای رویارویی با آنچه تهدید روزافزون جنگجویان تندرو سوریه می نامند، هماهنگی های بسیاری انجام داده اند. جنگجویانی که برای پیوستن به صفوف گروه های اسلامگرای تندرو مثل “دولت اسلامی عراق وشام” به سوریه می روند.

لندن، پاریس، لاهه و سایر دول اروپایی ها هفته جاری اعلام کردند که بنا بر قانون “مبارزه با تروریسم” تدابیری علیه کسانی که برای مشارکت در جنگ عازم سوریه می شوند، در پیش خواهند گرفت. قرار است کشورهای اروپایی و کشورهای دیگر روز هشتم مه نشستی در بروکسل به منظور رویارویی با خطر روزافزون “جنگجویان” کشورهای خارجی در سوریه برگزار کنند. جویل ملکی وزیر کشور بلژیک گفت: «نشست بروکسل با مشارکت نه کشور اروپایی در کنار ایالات متحده و ترکیه و مراکش و اردن و تونس و به منظور حصول هماهنگی بهتر در خصوص این امر برگزار می شود.»

روز گذشته (پنج شنبه ۲۴ آوریل) منابع دیپلماتیک غربی گفتند «درگیری های جاری در سوریه چه بسا به طول بیانجامد، باید خود را برای چنین وضعیتی آماده کنیم». واشنگتن، لندن و دیگر پایتخت های غربی معتقد هستند نبرد در سوریه به یک تهدید امنیتی علیه این کشورها تبدیل می شود. به ویژه اینکه صدها جوان مسلمان ساکن در این کشورها برای جنگ به صفوف جنگجویان مسلح تندروی مخالف رژیم سوریه پیوستند.

منابع غربی با اشاره به همکاری های گسترده بین بریتانیا، فرانسه، هلند، بلژیک و کشورهای اروپایی دیگر برای بررسی این خطر رو به رشد در این کشورها خاطر نشان کردند «این مسئله عامل مهمی به شمار می رود، ولی سیاست های اجمالی کشورهای اروپایی در رابطه با سوریه فقط بر مبنای این عامل شکل نمی گیرد. سیاست های اروپایی در خصوص مسئله سوریه از سه بعد انسانی و مبارزه با تروریسم و سیاسی برخوردار است. منابع دیپلماتیک اروپایی با تاکید بر اهمیت “پرداختن به اصل مسئله” در سوریه که رژیم سوری است، در گفتگو با الشرق الاوسط اعلام کردند «ما باید بحران جاری در سوریه را حل و فصل کرده تا به خطر تروریسم پایان دهیم.»

اما، در همین حال سیاستمداران کشورهای اروپایی نسبت به اجرای عملیات تروریستی در این کشورها در صورت بازگشت جنگجویان از سوریه ابراز نگرانی می کنند. جنگجویانی که با کوله باری از اعتقادات تروریستی و تندروانه به کشورهایشان بازخواهند گشت. شایان ذکر است که عاملان انفجار هفتم ژوئیه ۲۰۰۵ لندن، در پاکستان آموزش دیده بودند. لندن از تکرار چنین حملاتی به واسطه انگلیسی تبارانی که از سوریه برمی گردند، ابراز نگرانی کره است.

در همین راستا پلیس مبارزه با تروریسم وابسته به “اسکاتلندیارد” در بریتانیا از زنان مسلمان درخواست کرده تا خویشاوندان خود را قانع کنند تا برای مشارکت در درگیری های جاری در سوریه عازم این کشور نشوند. این درخواست بی سابقه پلیس بر اثر کشته شدن چندین تن از بریتانیایی تباران درگیر در نبرد با نیروهای رژیم سوریه، صورت گرفته است. هفته گذشته ابوبکر الدغیس سرپرست خانواده ساکن در “برایتون” (جنوب انگلستان) به الشرق الاوسط گفت: «۳ تن از فرزندان وی برای مشارکت در نبرد به سوریه رفته اند که یکی از آنان به نام عبدالله ۱۸ ساله در این درگیری ها کشته شد. عامر ۲۰ ساله برادر عبدالله نیز در جریان درگیری ها زخمی شده است.»

پیش بینی ها حاکی از این است که صدها تن از بریتانیایی تبارها به صفوف جنگجویان مسلح مخالف بشار اسد پیوستند.

افسران بلندپایه اسکاتلندیارد و مقامات امنیتی بریتانیا نگران این مسئله هستند که اسلامگرایان تندرو این جنگجویان بریتانیایی تبار را به تندروی تشویق کنند تا به حملاتی در بریتانیا دست بزنند.

بیانیه اخیر هلن پال مسئول هماهنگ کننده سازمان مبارزه با تروریسم در بریتانیا به این موضوع اشاره می کند. در این بیانه آمده است: «ما نگرانی روزافزون خود را نسبت به جوانان درگیر جنگ در سوریه یا کسانی که قصد رفتن به سوریه براس مشارکت در نبرد در این کشور را دارند، ابراز می کنیم. وی در این بیانیه افزود: «می خواهیم مطمئن شویم که مردم و به ویژه زنان نگران سرنوشت خویشاوندان خود، اطلاعات کافی در خصوص اقدامات پیشگیرانه در جهت جلوگیری از رفتن آنان به سوریه را دارند.»

وی افزود: «مایل هستیم که اعتماد مردم به نیروهای پلیس را بیشتر کنیم تا آنان به نزد ما بیایند وما بتوانیم به آن ها کمک کنیم. هدف ما مجرم انگاشتن مردم نیست. نیت ما جلوگیری از وقوع فاجعه است.»

پلیس بریتانیا گفته که ۴۰ سوء ظن به ارتباط با فعالیت هایی در خصوص درگیری ها در سوریه را دستگیر کرده است.
هفته گذشته یک نوجوان بریتانیایی تبار که در درگیری های سوریه مشارکت کرده بود کشته شد. پلیس بریتانیا گفت: «کسانی که برای مشارکت در نبرد به سوریه می روند در حین بازگشت به انگلستان چه بسا بازداشت شوند. ۴۰ تن در طی ۳ ماه اول سال جاری بازداشت شدند این در حالیست که مجموع بازداشت شدگان در سال ۲۰۱۳ به ۲۵ نفر رسید.»