گزارش‌ها از استقرار نیروهایی می‌گویند که پیشتر خارج شده بودند

بغداد: حمزه مصطفی

همزمان با فراخوان برخی از فراکسیون‌ها در پارلمان عراق برای آغاز گام‌هایی در راستای خروج نیروهای بیگانه از عراق، برخی از منابع امنیتی، روز گذشته، اعلام کردند که برخی از نیروهایی که پیشتر از سوریه خارج شده بودند بار دیگر در پایگاه «عین الاسد» در استان الانبار، در غرب عراق، مستقر شدند.
براساس اطلاعات رسیده از این منابع، «خبر رسیدن نیروهای خارج شده از سوریه به اربیل از صحت کامل برخودار نیست، زیرا بخش بزرگی از این نیروها در پایگاه عین الاسد در استان الانبار مستقر شدند».
از سوی دیگر دیدار دونالد ترامپ از «عین الاسد» به‌مناسبت کریسمس بار دیگر مناقشات مربوط به حضور نیروهای آمریکایی در عراق را گرم کرد، به‌ویژه که سخنان ترامپ در این خصوص بسیار مؤثر واقع شد. او تصریح کرده بود که نیروهای آمریکایی می‌توانند از پایگاه «عین الاسد» استفاده کنند و برای انجام عملیاتی در سوریه اقدام کنند. برخی از فراکسیون‌های پارلمان عراق، به‌ویژه طرفداران ایران، ورود نیروهای آمریکایی از سوریه به عراق را «بسیار خطرناک» توصیف کردند و همزمان به جمع‌آوری امضا در پارلمان عراق دست زدند که به‌موجب آنها برای صدور قانونی تلاش کنند که حکومت عراق را ملزم می دارد نیروهای آمریکایی را از خاک این کشور بیرون کنند.
در خصوص این مسئله که آیا نیروهای آمریکایی خارج شده از سوریه به عراق آمدند یا به جای دیگری انتقال یافتند، یکی از مسئولان امنیتی بلندپایه عراق که نخواست نامش فاش شد، در گفتگو با الشرق الاوسط تصریح کرد که این نیروها ابتدا به کردستان منتقل شده و از آن‌جا به کویت رفتند. البته برخی از این نیروها قبل از انتقال به کردستان به پایگاه «عین الاسد» رفتند.
این مسئول امنیتی بلندپایه عراقی در قبال امکان افزایش تعداد نیروهای آمریکایی در عراق تصریح کرد که هرگونه افزایش تعداد نیروهای آمریکایی منتفی است زیرا این امر به موافقت حکومت عراق بستگی دارد و عراق به‌طور رسمی اعلام کرد که در برابر این مسئله مخالفت می‌کند و اجازه نمی‌دهد خاک این کشور برای حمله به کشورهای مجاور به‌کار رود.
اما هشام الهاشمی یکی دیگر از تحلیل‌گران سیاسی در گفتگو با الشرق الاوسط تصریح کرد که تاکنون هیچ خروجی از سوی نیروهای آمریکایی مستقر در سوریه صورت نگرفته‌است؛ اما پیش‌بینی می‌شود نیروهای آمریکایی موجود در سوریه که تعداد آنها به ۲۱۳۰ سرباز می‌رسد، میان منطقه التنف (در سوریه) و (عین الاسد) عراقی تقسیم شوند.
هاشمی همچنین افزود که قضیه خروج نیروهای آمریکایی از سوریه در واقع بیشتر بازتقسیم نیروهای آمریکایی است تا خارج کردن آنها از منطقه.
از سوی دیگر عضو کمیته امنیت در پارلمان عراق، بدر الزیادی، خواستار احضار عادل عبدالمهدی، فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، و فرمانده عملیات بغداد، سرلشکر جلیل الربیعی، به پارلمان شد تا دربارهٔ گشت نیروهای آمریکایی در خیابان المتنبی عراق در وسط بغداد توضیح دهند.
این نماینده پارلمان تصریح کرد که این گشت نیروهای آمریکایی و دیدار ناگهانی ترامپ از پایگاه عین الاسد بدون اطلاع حکومت عراق نشانه صریح نقض حاکمیت عراق است و باید به این مسئله رسیدگی شود.
او خواستار تسریع روند قانون‌گذاری مرتبط با خروج نیروهای بیگانه از عراق شد تا از این طریق، به قول او، بتوان بر تعدی‌های نیروهای آمریکایی وضع حد کرد.
الزیادی همچنین اشاره کرد که کمیته امنیت ملی در پارلمان عراق در برابر این تحولات یک موضع رسمی اتخاذ خواهد کرد.
از سوی دیگر او بیان کرد که این کمیته پیش‌نویس طرح اخراج نیروهای آمریکایی را در دست اجرا دارد و برای مطرح کردن آن در پارلمان برای تصویب عمل می‌کند؛ تا از این طریق قانونی در پارلمان عراق به‌وجود آید که به موجب آن تمام نیروهای بیگانه از این کشور بیرون روند.