مکه : الشرق الاوسط

به گزارش الشرق الاوسط «محمد زویاری» عکاس آمریکایی، در حین عکاسی هنگامیکه از صحن روبروی حرم به سوی مسجد الحرام می‌رود تا گستره تصویری بیشتری از زوایای مسجد را رصد کند، بسیار دقیق بود.

او که می‌خواهد مشاعر مقدس را با دوربین خود، که مورد توجه روزنامه‌ها و پایگاه‌های اینترنتی زیادی از جمله «واشنگتن پست»، «یونایتد پرس اینترنشنال» و شبکه «بی بی سى» است، رصد کند به «الشرق الاوسط» می‌گوید که در عکاسی تدبیری اتخاذ می‌کند که مخاطب بدون هیچ تاثیری از جانب او،  برداشتی آزاد از عکس‌ها داشته باشد؛ چرا که از نظر او عکسی خوب است که اضافاتی در بر نداشته باشد.

زویاری که در سن ۲۱ سالگی جایزه بین المللی بهترین عکس را در سال ۲۰۰۹ کسب کرده است اشاره می‌کند «آنچه مرا اینجا در مشاعر مقدس جذب می‌کند وجود بزرگترین تجمع انسانی در دنیا در این مکان محدود است که تعداد آنها از ۲ میلیون نفر نیز  می‌گذرد.

وی همچنین می‌گوید«آنچه این امر را زیبا کرده وجود نژادها و ملیت‌های مختلفی است که در طول یک هفته به اینجا می‌آیند و همه با هم متحد و یکدل هستند و در یک زمان و با نظمی شگفت انگیز روی به خدایی واحد نماز می‌گذارند و هنگامیکه عربستان انسانی دیگر شده‌اند که از فضای روحانی مشاعر مقدس تاثیر پذیرفته است».

زویاری که مقیم آمریکا است می‌گوید «۲ میلیون زائر در یک منطقه به راحتی جابجا می‌شوند و این خود نشانه کیفیت خدماتی است که حکومت عربستان ارائه می‌دهد. در حقیقت این اتفاق بسیار خوبی است که در منطقه‌ای در حال توسعه، با کیفت بسیار عالی پذیرای حجاج هستند».