نیروهای داعش در حال کشتار مردان عراقی در شمال این کشور – عکس از اسوشیتدپرس

نیروهای داعش در حال کشتار مردان عراقی در شمال این کشور – عکس از اسوشیتدپرس

بغداد- الشرق الاوسط

با وجود تعداد کم جنگجویان وابسته به گروه دولت اسلامی، این گروه تا به حال توانسته مناطق تحت کنترل خود در شمال عراق را گسترش دهد. به باور تحلیل گران پنج عامل اساسی در پیشروی سریع و قاطع این گروه تندرو سهیم هستند.

در دو ماه گذشته نیروهای مسلح “داعش” بخش های گسترده ای در شمال عراق را تصرف کردند. آنها هفته گذشته نیز نفوذ خود را در برخی مناطق واقع در استان نینوا در شمال عراق گسترش دادند. این مناطق پیش از این در کنترل نیروهای پیشمرگه در شمال عراق قرار داشتند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه تحلیل گران بر این باورند که تعداد این جهادی ها چند هزار نفری بیش نیست، ولی به نظر می رسد کسی توانایی مقابله با آنها را ندارد. بنابراین عامل اساسی اقتدار آنان نه در شمار نیروها بلکه در مسایل دیگری نهفته است.
*سلاح هایی که به تازگی دراختیار داعش قرار گرفته

گروه “داعش” در حملات خود به خودروهای زرهی “همفی” و همچنین تعدادی موشک و سلاح های سنگین دیگری که به غنیمت گرفته دست یافته است. کلیه این تجهیزات نظامی آمریکایی هستند به ویژه آن دسته از تجهیزاتی که ارتش عراق آنها را از آغاز درگیری ها رها کرد و اکنون این ابزارهای نظامی به توانایی نظامی “داعش” بدل گشته اند.

به گفته آنتونی کردزمن کارشناس مرکز پژوهش های استراتژیک بین المللی در واشنگتن “آنان به تجهیزات بسیاری دست یافته اند. آنان نیاز شدیدی به این تجهیزات داشتند.”

*تجربه سوریه

این سازمان که در عراق و به اسم دیگری در ۲۰۰۴ تاسیس شد، هم اکنون یکی از طرف های درگیر در سوریه است. درگیر شدن در سوریه “داعش” را به شکل کنونی خود درآورده است. مرکز پژوهش های راهبردی “سوفان” در آمریکا معتقد است که درگیرهای سوریه “فرصتی برای آموزش داعش فراهم کرده است.

گروه “داعش” که از سال ۲۰۱۳ در سوریه مستقر شده حملاتی علیه رژیم سوریه و همچنین نیروهای مخالف انجام داده است. این گروه با بهره گیری از جنگجویانی که در صحنه درگیری ها از مرگ هراس ندارند به “خونین ترین گروه ها” معروف شده است.

*انتخاب دقیق مناطق درگیری ها
گروه “داعش” درگیری در مناطق سنی نشین را ترجیح می دهد تا بدین ترتیب به حمایت و زیر ساخت های استراتژیک و مواضعی که دفاع از آن دشوار است دست یابد. آنان با استفاده از این روش از وارد شدن خسارت به این گروه جلوگیری کرده و وحدت داخلی سازمان را حفظ می کنند.

به گفته جان دریک کارشناس گروه “ای کی آی” نیروهای مسلح این گروه “طی روزهای گذشته مسافت های بسیاری را پیمودند ولی این مناطق کم جمعیت بوده کما اینکه آنها با هیچ مقاومت سختی مواجه نشدند.”
از سوی دیگر مایکل نایتس کارشناس مؤسسه واشنگتن بر این باور است که “داعش” “استعداد فوق العاده ای برای ترساندن دشمنانش دارد و ارعاب آنها به باورپذیری که اصلا این دشمنان قدرتی ندارند.”

*تبلیغات تاثیر گذار

“داعش” پیش از ورود و تصرف منطقه ای به این امر توجه دارد که آوازه وحشیانه و بی رحمانه خود را به گوش ساکنان آن مناطق برساند. این امر به آنان کمک کرده تا بدون روبرو شدن با مقاومت سرسختانه شهرها را کاملا تصرف کند. آنان به پخش عکس هایی از صحنه های درگیری ها و اجساد بی سر دشمنان در اینترنت و شبکه های اجتماعی مبادرت می ورزند.

پاتریک اسکینر کارشناس مرکز “سوفان” معتقد است که این گروه اقدام به پخش عکس های “وحشیانه که از قدرت تحمل انسان خارج است” می کند. یکشنبه گذشته هنگامی که این گروه اعلام کرد که در آستانه ورود به شهر سنجار در شمال غرب عراق است، اهالی منطقه با ترس و وحشت از این مناطق فرار کردند.

به گفته دریک از نظر داعش ابزار “ارعاب روش مهمی” به شمار می رود. وی افزود “فیلمبرداری از سلاح هایی که به آن دست یافتند به ابزار تبلیغاتی داعش بدل شده است حالا چه از آن سلاح ها استفاده کنند چه از آن استفاده نکنند.”

* مخالفان غیرمقتدر

ضعیف بودن نیروهای مخالفان به نیروهای مسلح “داعش” اقتدار می دهد. به گفته کردزمن “نیروهای پیشمرگه (نیروهای کرد) تا حدودی (در مقایسه با نیروهای نظامی دیگر در عراق) از توانایی بالایی برخوردارند، ولی نیروهای پیاده نظام پیشمرگه توانایی محدودی در مناطق مصطح و وسیع دارد. آن نیروهایی که وارد چندین جنگ با صدام حسین شدند دیگر وجود ندارند. کما اینکه اقلیم کردستان در حال حاضر با مشکلات مالی روبرو است”.

ارتش عراق نیز پس از عقب نشینی حقارت آمیز در آغاز حملات جهادی ها در موصل در نهم ژوئن نتوانست که به بازسازی نیروهای خود بپردازد. کما اینکه این ارتش به موفقیت های واقعی دست نیافته است. سوفان افزود: گروه “داعش” از “شکاف های دردناکی در نیروهای مخالفان پرده برداشت که با صحنه های تاسف برانگیز عقب نشینی ارتش عراق آغاز شد.