بیش از ۱۷ هزار نفر طی ۴۵ روز اخیر خارج شدند

لندن: «الشرق الاوسط»

«نیروهای دموکراتیک سوریه» با حمایت نیروهای ائتلاف خود را برای آخرین حمله به آخرین پایگاه داعش واقع در اطراف شهر السوسه آماده می‌کنند، این در حالی است که روز گذشته بیش از ۲۰۰ تن که اکثر آنها زنان و کودکان و افراد مسن بودند نیز خارج شدند.
به گزارش سازمان دیده‌بان حقوق بشر با ورود ۱۰ اتوبوس به این منطقه انتظار می‌رود تا ساعاتی دیگر تعداد افرادی که طی ۴۵ روز اخیر خارج شدند به ۱۷ هزار شخص برسد.
بنا به گزارش سازمان دیده‌بان روز شنبه بیش از ۶۰۰ غیرنظامی از آخرین پناهگاه داعش در استان دیر الزور در شرق سوریه خارج شدند. در اولین مرحله در سوسه نیز روز گذشته حدود ۶۰۰ نفر توسط «نیروهای دموکراتیک سوریه» و ائتلاف بین‌المللی علیه این سازمان تروریستی به وسیله ۲۵ اتوبوس منتقل شدند.
رامی عبدالرحمن مدیر سازمان دیده‌بان حقوق بشر سوریه در گفتگو با خبرگزاری فرانسه گفت: «در میان افراد منتقل شده، ده‌ها تن از عناصر داعش نیز وجود داشتند که به مناطق تحت کنترل «نیروهای دموکراتیک سوریه» منتقل شدند».
وی در ادامه افزود: «از آغاز دسامبر گذشته تا کنون ۱۷ هزار نفر مناطق تحت کنترل داعش را ترک کردند که در این میان ۷۶۰ تن آنان از نیروهای داعش بودند».
«نیروهای دموکراتیک سوریه» متشکل از کردها و عرب‌ها با حمایت نیروهای ائتلاف از سپتامبر گذشته حملات خود علیه پایگاه‌های داعش در شرق فرات را آغاز کرده‌اند.
گفتنی است آنها طی چند هفته اخیر توانستند تعدادی از شهرها و روستاهای تحت کنترل سازمان داعش از جمله هجین و الشعفه را آزاد کنند، اما داعش هنوز برخی از روستاها مانند سوسه و الباغوز را در دست دارند.
نیروهای ائتلاف روز شنبه اعلام کردند که ۲۰ موشک به آخرین مناطق تحت کنتزل داعش پرتاب شد. به گزارش سازمان دیده‌بان ارتش عراق نیز عملیات مشابهی انجام داده‌است.
داعش که در سال ۲۰۱۴ «خلافت» خود بر مناطق گسترده‌ای از سوریه و عراق را اعلام کرده بود، اکنون به قهقرا رفته و عقب‌نشینی کرده و در حال حاضر منطقه کوچکی در شرق فرات را در دست دارد.