آمادگی عدالت و توسعه برای انتخابات زودهنگام… مخالفان خواستار اختیارات خود

یک شهروند ترک در حال پیگیری نوسان لیره که با تشدید بحران دولتی کاهش جدیدی را ثبت کرد – عکس از آژانس عکس خبری اروپا

یک شهروند ترک در حال پیگیری نوسان لیره که با تشدید بحران دولتی کاهش جدیدی را ثبت کرد – عکس از آژانس عکس خبری اروپا

پس از اعلام رسمی احمد داود اوغلو نخست وزیر ترکیه به شکست در تشکیل یک دولت ائتلافی، توپ بحران تشکیل کابینه ترکیه به زمین رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور منتقل شد.

داود اوغلو که به عنوان رئیس حزب عدالت و توسعه مسئول تشکیل دولت بود ۵ روز پیش از پایان زمان مقرر برای تشکیل کابینه، اعلام کرد که در تشکیل آن شکست خورده است و در انتظار حرف آخر از رئیس جمهور ترکیه است که خود به تنهایی پس از مشورت با رئیس پارلمان قادر به تصمیم گیری برای انتخابات زود هنگام است.

این در حالی است که از دیدگاه احزاب مخالف اردوغان مجبور است رئیس حزبی را که در انتخابات نفر دوم شده بود، برای تشکیل کابینه مکلف کند. برخی منابع در حزب به «الشرق الأوسط» گفتند که حزب به توانایی های خود در تشکیل کابینه و انجام مأموریتی که «عدالت و توسعه» در آن شکست خورد ایمان دارد. این منبع تأکید کرد در صورتی که کمال کلیچار اوغلو، رهبر حزب، برای تشکیل کابینه مکلف شود، به سوی حزب اول ( یعنی عدالت و توسعه) خواهد رفت تا برای تفاهم با آن تلاش کند، پیش از آن که به سوی احزاب مخالف برود. وی ابراز اطمینان کرد که مخالفان توانایی کنار گذاشتن اختلافات (بین حزب جنبش مردمی و حزب دموکرات ملت کرد) را برای تشکیل کابینه دارند.

از سوی دیگر و به دور از هیاهوی تشکیل کابینه، حزب عدالت و توسعه خود را برای انتخابات زود هنگام آماده می کند. برخی منابع در حزب به «الشرق الأوسط» گفتند که در صورت برگزاری انتخابات زودهنگام، حزب از پیروز شدن در انتخابات اطمینان دارد. آن ها به بسیاری از کرسی ها در شهر استانبول و دیگر شهرهایی که حزب با تفاوت کمی، از دست داد اشاره کردند که با تلاش جدی و پر کردن شکاف ها می توان این کر سی ها را بازگرداند.