بان کی مون در منطقه برای آرام کردن اوضاع… کری توافقی کتبی درباره مسجد الاقصی مطرح می کند

یک فلسطینی در حال استفاده از تیرکمان برای پرتاب سنگ به سوی سربازان اسرائیلی در شهر البیره در رام الله – عکس از خبرگزاری فرانسه

یک فلسطینی در حال استفاده از تیرکمان برای پرتاب سنگ به سوی سربازان اسرائیلی در شهر البیره در رام الله – عکس از خبرگزاری فرانسه

پس از یک آرامش نسبی  در قدس، عملیاتی که توسط جوانان فلسطینی علیه اسرائیلی ها انجام می شد، به کرانه باختری منتقل شد. روزگذشته فعالان سه عملیات مختلف، از جمله زیر کردن با خودرو و ضربات چاقو در کرانه باختری انجام دادند، که در این عملیات یک شهرک نشین کشته و چند تن دیگر زخمی شدند.

در مقابل، ۳ شهروند فلسطینی توسط ارتش اسرائیل کشته شدند، دو نفر از آنها در کرانه باختری وشهروند سوم در منطقه نوار غزه کشته شد، و اسرائیل در این مورد گفت که یکی از آن ها تک تیرانداز بود، و با یک عملیات نظامی خاص او را هدف قرار دادند. از آغاز ماه جاری، تعداد فلسطینیان کشته شده به ۴۹ نفر می رسد.

با ادامه درگیری ها و شدت گرفتن آن، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، از شعله ور شدن جبهه غزه ابراز نگرانی کرد، وی طی بازدید خود از سربازان ارتش اسرائیلی  در مرز غزه گفت  که او برای ایجاد آرامش در نوار غزه و کرانه باختری و قدس تلاش می کند، زیرا می داند که شعله ور شدن یکی از این جبهه ها وضعیت را در جبهه های دیگر نیز شعله ور خواهد کرد. نتانیاهو همچنین گفت: «اسرائیل به حماس یک پیام فرستاد و آن را مسؤل هر گونه رویدادی در نوار غزه دانست، فکر می کنم که حماس پیام را خوب درک کرد».

از سوی دیگر، بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، روز گذشته برای آرام کردن اوضاع به منطقه سفر کرد. بان کی مون با نتنیاهو دیدار کرد، و قرار است که امروز با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار کند. دبیر کل سازمان ملل متحد از اسرائیل خواست که به سرعت برای جلوگیری از خشونت حرکت کند. وی به خبرنگاران گفت: « اگر ما به سرعت وارد عمل نشویم، وضعیت بر روی زمین بدتر خواهد شد».

از سوی دیگر، جان کری وزیر خارجه آمریکا روز گذشته تصریح کرد که  «پایه های» تشریح شده در مدیریت اماکن مقدس در بیت المقدس را به رهبران اسرائیل و فلسطین گوش زد خواهد کرد.