رئیس‌جمهور سودان اعتراضات ضد دولت خود را نادیده گرفت

خارطوم: «الشرق الاوسط»

عمر البشیر رئیس‌جمهور سودان با لحنی «آشتی‌جویانه» در جمع مردم ایالت جنوب کردفان، از آتش‌بس بین نیروهای دولتی و نیروهای شورشی تا زمان «رسیدن به توافق صلح» خبر داد. این در حالی است که آتش‌بس پیش از این نیز به صورت دوره‌ای و برای دوره‌های محدود اعلام شده بود.
به گزارش الشرق الاوسط، وی در سخنان خود به جنبش مداوم در سودان که از سوی «تجمع متخصصان سودان» و برای براندازی نظام و استعفای وی از قدرت سازماندهی و برگزار می‌شود، اشاره‌ای نکرد.
«جنبش مردمی آزادی سودان- شمال» کنترل منطقه «کاوادا» در جنوب ایالت جنوب کردفان و برخی از مناطق ایالت النیل الازرق را از زمان آغاز درگیری‌های مسلح با نیروهای دولتی در سال ۲۰۱۱، در دست دارد.
ارتش سودان با انجام چندین عملیات نظامی سعی در بازگرداندن منطقه «محاصره شده» از نیروهای شورشی شد، اما این اقدامات تا کنون بدون نتیجه بوده‌است.
البشیر پیش از این بارها به نیروهای شورشی در خصوص شکست نظامی آنها و بازپس‌گیری شهر «کاودا» هشدار داده بود، اما این بار ابراز امیدواری کرد که در سفر بعدی خود، پس از برقراری صلح، با شهروندان جنوب کردفان در «کاودا» دیدار خواهد کرد.
البشیر تأکید کرد: «دولت آمادگی این را دارد که هر بهایی را بپردازد تا کوه‌های النوبه به شکل اول خود بازگردند. اینها برادران و خانواده ما هستند و می‌خواهیم بازگردند و با هم کشور را بسازیم».
وی در سخنرانی خود هیچ اشاره‌ای به اعتراضات و تظاهراتی که از ۱۹ دسامبر گذشته (۲۸ آذر) در سودان برای استعفای البشیر و براندازی نظام آغاز شده، اشاره‌ای نکرد.
گفتنی است اعتراضات مردمی در سودان برای ماه دوم ادامه دارد و «تجمع متخصصان سودان» دو روز پیش در بیانیه‌ای اعلام کرد: «علی‌رغم محاصره و قدرت سلاح دولت، مردم پیروز شده‌اند».