جان مک کین: اگر مداخله عربستان سعودی در یمن نبود اوضاع بسیار بد می شد

اسماعیل ولد الشیخ احمد فرستاده سازمان ملل در کنفرانسی مطبوعاتی در وزارت اطلاع رسانی کویت – عکس از خبرگزاری فرانسه

اسماعیل ولد الشیخ احمد فرستاده سازمان ملل در کنفرانسی مطبوعاتی در وزارت اطلاع رسانی کویت – عکس از خبرگزاری فرانسه

پس از نزدیک به یک ماه از مذاکرات صلح یمن در کویت، هیئت کودتاگران (متشکل از حوثی و صالح)، روز گذشته شگفتی جدیدی آفرید و از اعتراف به تمامی مراجع مذاکرات، از جمله قطعنامه «۲۲۱۶» شورای امنیت سازمان ملل امتناع کردند که این امر منجر به از بین رفتن تمامی توافقات و تفاهمات اخیر شد، و باعث شد هیئت دولتی مشارکت خود را به حال تعلیق در آورد اما مذاکرات را ترک نکرد.

عبد الملک المخلافی وزیر خارجه و رئیس هیئت دولتی درباره شورشیان گفت: «یک ماه بعد از مذاکرات در کویت آن ها با عدم قبول مراجع، به خصوص مشروعیت، مذاکرات را بر هم می زنند». المخلافی افزود از اسماعیل ولد الشیخ احمد فرستاده سازمان ملل درخواست کرد به کودتاگران بیش از این اجازه ندهد و مجدداً با آن ها گفتگو کند و پیش از، از سرگیری مذاکرات آن ها را ملزم به قبول مراجع کند.

منابع نزدیک به مذاکرات به «الشرق الأوسط» گفتند که حمزه الحوثی یکی از اعضای هیئت کودتاگران روز گذشته اعلام کرد که آن ها هیچ مشروعیتی را به رسمیت نمی شناسند و به جز  دولت توافقی مورد درخواست خود چیزی را قبول ندارند. محمد عبد السلام رئیس هیئت کودتاگران در پاسخ به سؤال ولد الشیخ درخصوص آن چه که حوثی مطرح کرد، گفته های او را تأیید کرد و این امر باعث شد فرستاده سازمان ملل به آن ها بگوید: «اما شما با این روش مذاکرات را از بین می برید».

در همین راستا، سناتور جان مک کین رئیس کمیته دفاع در مجلس سنای آمریکا گفت: «اگر مداخله عربستان سعودی در یمن نبود، اوضاع آن جا بدتر می شد». وی از تلاش های ریاض به رهبری ملک سلمان بن عبد العزیز پادشاه این کشور در راستای حمایت از مشروعیت در یمن و حمایت از ملت یمن از شبه نظامیان حوثی که بر مشروعیت کوتا کردند و مؤسسات دولت را ربودند، تشکر و قدردانی کرد.