در پی دیدار عباس با رجوی و توهین به وی، فلسطین خواستار عذرخواهی تهران می شود

محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین هنگام دیدار با مریم رجوی رهبر مخالفان ایران در پاریس – عکس از الشرق الأوسط

محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین هنگام دیدار با مریم رجوی رهبر مخالفان ایران در پاریس – عکس از الشرق الأوسط

یکی از مسؤلان جنبش فتح، که محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین ریاست آن را به عهده دارد، گفت، فلسطینیان به علت توهین برخی مسؤلان ایرانی در پی دیدار عباس با مریم رجوی، خواستار عذرخواهی تهران هستند. این در حالی است که ایران تلاش کرد جو موجود را آرام کند و پرونده بحران کنونی را ببندد. این مسؤل که نخواست نامش فاش شود، از حمله ایران در پی دیدار عباس با رجوی تعجب کرد و گفت، این اولین دیدار نیست، و به هیچ عنوان ابعاد سیاسی نداشت.

برخی منابع در جنبش فتح به «الشرق الأوسط» گفتند، فلسطینی ها تمایلی به عمیق کردن بحران ندارند، اما بر عذر خواهی اصرار دارند. چرا که صائب عریقات دبیر کل کمیسیون اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین به طور علنی و رسمی این درخواست را کرد و اعلام کرد، رهبری زیاد در برابر توهین های ایران سکوت نخواهد کرد.

مقامات ایرانی طی روزهای اندک گذشته به شدت عباس را مورد حمله قرار دادند که از آن جمله محسن رضایی، دبیر شورای تشخیص مصلحت نظام و حسین شیخ الاسلام مشاور وزیر خارجه ایران بودند و ادعا کردند وی از تروریسم حمایت می کند و او کمترین نفوذ را در جنبش فتح دارد، و همچنین او را به اشتغال برای سازمان سیا متهم کردند.

ایران تنها به حمله به عباس اکتفا نکرد، بلکه از متحدان فلسطینی خود نیز خواست چنین کاری بکنند. به طوری که تجمع «گروه ائتلاف نیروهای مقاومت فلسطین» در سوریه بیانیه ای صادر کرد و دیدار عباس با رجوی را کارد زدن به روابط فلسطین و ایران دانست.

یکی از مسؤلان جنبش فتح تأکید کرد رهبران ایران تلاش دارند بعد از بحران پیش آمده فضای موجود را آرام کنند و به منظور پایان دادن به اختلافات یک پیام فرستادند. وی افزود: « به همین منظور سفیر ایران در پاریس با سفیر فلسطین دیدار کرد».