دکتر کمال الهلباوی، عکس از الشرق الاوسط

دکتر کمال الهلباوی، عکس از الشرق الاوسط

اتحاد ملی پشتیبانی از مشروعیت در مصر و تعدادی از چهره های وابسته به گروه اخوان المسلمین اخیرا بیانیه ای در پایتخت بلژیک صادر کردند که واکنش های گسترده ای را برانگیخته و موجب بروز اختلافات بین اعضای این گروه شده است. این بیانیه ده ماده ای در حقیقت فراخوانی است به عقل گرایی برای پایان دادن به آنچه آنرا “کودتای نظامی” عنوان کرده اند.

دکتر کمال الهلباوی اندیشمند اسلامگرا و یکی از سران سابق اخوان المسلمین و معاون رئیس کمیته پنجاه تدوین قانون اساسی مصر گفت: صدور این بیانیه از سوی برخی چهره های سازمان جهانی اخوان المسلمین در کشورهای غربی پس از اختلافاتی که بین آنان در گرفت تلاش جدیدی برای همگرایی بین اعضای این گروه است.

متن گفتگوی الشرق الاوسط با دکتر الهلباوی به شرح زیر است:

الشرق الاوسط: اوضاع سیاسی مصر را چگونه ارزیابی می کنید؟

دکتر کمال الهلباوی: اوضاع سیاسی مصر هنوز پیچیده است ولی به سوی ثبات و گشایش پیش می رود. نخستین نشانه این گشایش تدوین قانون اساسی و تایید آن به واسطه برگزاری رفراندوم مردمی بود. انتخابات ریاست جمهوری پیش رو و انتخابات پارلمان آینده نیز نشانه های دیگری از بهبودی اوضاع است. تروریستم و عملیات تروریستی بدون شک به بی ثباتی در مصر دامن می زند و مقابله با آن ضروری به نظر می رسد.

نقش احزاب در مصر هنوز کمرنگ است که باید رییس جمهور آینده و پارلمان به این مساله توجه کافی داشته باشند تا بتوانیم به مرحله ای از آگاهی سیاسی و دمکراسی برسیم که یک حزب سیاسی و مدنی جایگزین حزب حاکم در صورت ناکامی در مدیریت کشور شود. این موضوع موجب می شود که برخی اشخاص، دخالت نیروهای نظامی به منظور پر کردن خلا سیاسی را به مثابه کودتا بر علیه مشروعیت عنوان نکنند.

تهدید به عملیات تروریستی پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری وجود دارد ولی این تهدیدات در روند انتخابات تاثیری نخواهد داشت. تبلیغات انتخاباتی نامزدان ریاست جمهوری در شرق و غرب کشور در جریان است. امیدواریم که این انتخابات بدون هیچ مشکل امنیتی برگزار شود. رای دهندگان مصری بیشتر به ژنرال السیسی تمایل دارند.

گروه اخوان المسلمین قادر به ارعاب ملت مصر نیست. شاید برخی اعمال ناشایست از سوی آنان انجام بگیرد ولی این انتخابات در نهایت برگزار می شود. اخوان المسلمین در انتخابات پیش رو به پای صندوق های رای نخواهند رفت کما اینکه در همه پرسی قانون اساسی نیز مشارکت نکردند.

آیا می توان گفت که سران گروه جهانی اخوان المسلمین به یک بن بست بی سابقه رسیده اند؟

بدون شک آنها به علل فراوانی به بن بست رسیده اند. آنها از واقعیت دور هستند، ارزیابی آنها از واقعیت موجود دقیق نیست. آنچه در ۳۰ ژوئن در مصر روی داد تعجب آور نبود. محمد مرسی (رئیس برکنار شده مصر) اشتباهات زیادی مرتکب شد که زمینه را برای ۳۰ ژوئن فراهم کرد. اخوان المسلمین در تنگنا قرار دارند و اوضاع در آینده برای آنها سخت تر نیز خواهد شد. نمونه آن را در گنجاندن اخوان المسلمین در لیست سازمان های تروریستی دیدیم.

آنها در حال حاضر به علت فشار کشورهای خلیج بر قطر به دنبال جای دیگری هستند که به آن پناه ببرند. سران اخوان المسلمین راه خود را گم کرده اند. آنها نمی دانند به کجا می روند. من از این مساله بیم دارم که این گروه در آینده به دلیل افکار بسته و افراط گرایی از نظر بین المللی همانند سازمان “القاعده” شوند. این در حالی است که خشونت گرایی به هر دلیلی که باشد جایی در کار سیاسی و در پیشرفت ملت ها ندارد به ویژه آنکه ما اسلحه و گندم را هنوز از کشورهای دیگر وارد می کنیم.

آیا بیانیه ده ماده ای سازمان جهانی اخوان المسلمین نوعی اعلام ورشکستگی سیاسی است یا فروپاشی اتحاد ملی پشتیبانی از مشروعیت در مصر است یا اینکه چیزی نیست جز یک رؤیا؟

معتقدم این بیانیه که از سوی برخی بنیانگذاران گروه اخوان المسلمین صادر شده سندی است که بیشتر به یک رؤیا شباهت دارد. این بیانیه حاکی از اختلافات گسترده ای بین اعضای اتحاد ملی پشتیبانی از مشروعیت در مصر است. اخوان المسلمین به مدت یکسال در قدرت بودند پس چرا راه حلی برای یک نمونه از مشکلاتی که در بیانیه ذکر شده ارائه ندادند؟

ای کاش آنها در کنار گروه های انقلابی می ماندند. این بیانیه در واقع تلاشی از سوی اخوان المسلمین به منظور اجرای گفتگو قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است. این بیانیه تمایل آشکار آنان به ارائه چهره ای دموکراتیک از خود به کشورهای غربی را نشان می دهد.

آیا در انتخابات به ژنرال السیسی رای می دهید؟

بله، به رغم علاقه ای که به حمدین صباحی دارم، به ژنرال السیسی رای می دهم. من فکر می کنم که مصر در شرایط کنونی به السیسی نیاز دارد. همه مردم و نیروهای نظامی از وی به علت موضع گیری های بسیار به جای وی در امور مختلف حمایت می کنند.