عزت الله انتظامی بازیگر عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون در ایران روز جمعه، ۲۶ مرداد در بیمارستان باهنر تهران درگذشت.
به گزارش الشرق الاوسط، خانه سینما درگذشت این هنرمند برجسته را تایید کرده است.
عزت‌الله انتظامی ۳۱ خرداد سال ۱۳۰۳ در محلهٔ سنگلج تهران متولد شد. پسر او مجید انتظامی، از آهنگسازان سرشناس است.
انتظامی پس از دوره تحصیلات مقدماتی، وارد هنرستان صنعتی تهران شد و در رشته برق به تحصیل پرداخت اما در سال ۱۳۲۶ به بازیگری روی آورد و برای فراگیری هنر نمایش به آلمان سفر کرد و وارد یک مدرسه شبانه آموزش سینما و تئاتر شد.
پس از بازگشت به تهران بازیگری در تئاتر و بعدها سینما را دنبال کرد. بازی شاخص انتظامی در فیلم گاو یکی از به یادماندنی‌ترین نقش پردازی‌ها در تاریخ سینمای ایران است.
از جمله فیلم‌هایی که انتظامی در آنها نقش پردازی کرده می‌توان به واریته بهاری، گاو، آقای هالو، پستچی، کمال‌الملک، اجاره‌نشین‌ها، هامون و چندین فیلم اثرگذار دیگر اشاره کرد. فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی محاکمه، زندگی و هزاردستان نیز از آثاری به یادماندنی با بازی عزت‌الله انتظامی است.
انتظامی کارگردانی چند فیلم و سریال تلویزیونی را نیز در سابقه هنری خود داشت.
او از جمله هنرمندانی بود که هم در دوره قبل و هم بعد از انقلاب در ایران فعالیت داشت و در هر دو دوره از بازیگران برجسته و محبوب محسوب می‌شد.
جوایز بین المللی انتظامی
مهارت و دانش عزت‌الله انتظامی مورد تایید مراکز هنری بود و او جوایز متعددی را به خاطر بازی هنرمندانه و خدمات خود به عرصه هنرهای نمایشی از نهادهای داخلی و بین‌الملی دریافت کرد.
عزت‌الله انتظامی اولین بازیگر ایرانی بود که موفق به دریافت جایزه از فستیوال بین‌المللی شد. وی برای بازی در فیلم گاو جایزه هوگو نقره‌ای بهترین بازیگر نقش اول مرد را از جشنواره بین‌المللی فیلم شیکاگو دریافت کرد.
آیین بزرگداشت و تجلیل از عزت‌الله انتظامی بازیگر سینمای ایران در سال ۲۰۰۷ مصادف با مهر ماه ۱۳۸۵ در مقر سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد یونسکو در پاریس برگزار شد.
نحوه درگذشت انتظامی و مراسم تشییع 
مجید انتظامی موسیقیدان مشهور و فرزند عزت انتظامی در اولین اظهارات خود دلایل فوت پدر را بازگو کرد و در عین حال گفت که تشریفات تشییع و خاکسپاری ایشان بعداً اعلام می‌شود.
فرزند عزت الله انتظامی گفت: متاسفانه پدرم عزت الله انتظامی امروز ساعت ۴ بامداد از بین ما رفت. مجید انتظامی توضیح داد: پدرم مشکلات زیادی داشت اعم از کلیه، کبد، مغز و … که سر انجام نتوانست آن‌ها را تحمل کند. او خاطرنشان کرد: هنوز هیچ تصمیمی در خصوص مراسم تشییع پدر نگرفته ایم و منتظریم با برنامه ریزی از سوی خانه سینما زمان دقیق مراسم تشییع را اعلام کنیم.
واکنش ها به درگذشت انتظامی
کارگردانان و بازیگران سینما و تلویزیون ایران با انتشار پست هایی در اینستاگرام به درگذشت عزت‌الله انتظامی واکنش نشان دادند.
 پرویز پرستویی با انتشار تصویری از خود و انتظامی در اینستاگرام نوشت: «عزت سینمای ایران رفت، روحش شاد، تسلیت به سینمای ایران».
مهتاب کرامتی نیز با انتشار تصویری از عزت الله انتظامی نوشت: «استاد عزت الله انتظامی آقای بازیگر، عزت سینمای از بین ما رفت. تسلیت به ایران، به تمامی اهالی هنر و خانواده محترم ایشون».