دیدار مقامات چینی و عربستان سعودی - عکس از رویترز

دیدار مقامات چینی و عربستان سعودی – عکس از رویترز

در دومین روز از سفر شاهزاده سلمان بن عبدالعزیز ولیعهد و وزیر دفاع عربستان سعودی به کشور چین، دو کشور توافقنامه های همکاری مشترک در زمینه های گوناگون سیاسی، اقتصادی امضا کردند.

شاهزاده سلمان ولیعهد عربستان سعودی و لی یوان چائو معاون رئیس جمهوری چین در دیداری ضمن بحث و بررسی ابعاد همکاری ها میان دو کشور این توافق نامه ها را امضا کردند. چین که در سال ۲۰۱۳ میلادی بزرگترین شریک اقتصادی عربستان به شمار می رفت، اینک چشم انداز گسترش روابط اقتصادی دو کشور را در سطوح و صنایع مختلف را مثبت ارزیابی می کند.

وزیر دفاع عربستان سعودی روز پنجشنبه ۲۲ اسفند برای ملاقاتی سه روزه راهی چین شد. وی روز گذشته با شی جین پینگ رییس جمهوری چین نیز در پکن دیدار کرد و در باره ضرورت ارتقاء همکاری های دو جانبه میان دو کشور گفت وگو کردند.

شاهزاده سلمان روز گذشته اعلام کرد: «پس ملک عبدالله پادشاه سعودی از چین در سال های ۱۹۹۸ و ۲۰۰۶، روابط چین و عربستان سعودی شاهد اوج چشمگیری بوده است.»

وی تصریح کرد: «این دیدارها روابط را به سطوح عالی گسترش داده و منافع دو کشور را در نظر داشته است.»

رییس جمهور چین نیز در این دیدار خواستار تقویت مشارکت دوجانبه میان دو کشور شد و اعلام کرد توسعه روابط دوستانه دوجانبه میان چین و عربستان سیاست بلندمدت و ریشه‌دار پکن است. شی تاکید کرد دو طرف باید تبادلات بلندپایه خود را حفظ و از یکدیگر در خصوص مسائل مربوط به منافع اصلی خود حمایت کنند.

شی گفت که چین برای حل مسالمت آمیز برنامه هسته ای ایران همه تلاش خود را بکار خواهد گرفت و تاکید کرد: «این مساله باید به شکل جامع و با رایزنی و یافتن راهی مسالمت آمیز به طور کامل حل و فصل شود.»

وی گفت که چین خواستار منطقه ای عاری از سلاح هسته ای در خلیج است و راه جامع و درازمدت و کامل را برای مساله هسته ای ایران دنبال می کند.

لی چینگ وین ان سفیر چین در ریاض در سخنرانی خود در جلسه دیدار مسئولان دو کشور در این باره گفت: «در ده سال گذشته عربستان بزرگترین شریک تجاری چین در آسیا و آفریقا بوده و بزرگترین صادرکننده نفت به چین به شمار می رود.»

وی افزود: «روابط دو جانبه دو کشور در سال ۲۰۱۲ قریب به ۱۴ درصد افزایش پیدا کرد که به ۷۳ میلیارد دلار رسید. این رقم از هدف سال ۲۰۱۵ که ۶۰ میلیارد دلار بوده بالاتر است.

عبدالرحمان الجریسی، رییس شورای تجاری چین و عربستان در این باره به الشرق الاوسط گفت: «در ۳۵ سال گذشته چین یکی از شرکای اصلی پادشاهی عربستان سعودی به شمار می رفته و حجم مبادلات میان پکن و ریاض از ۷۶ میلیارد دلار گذشته است.»

جریسی تصریح کرد: «شورای تجاری چین و عربستان نقش ویژه ای در تقویت این روابط داشت و منافع هر دو سوی معامله را در نظر گرفت. این شورا توانست سرمایه گذاران عمده را به بازار چین و عربستان جذب کند.

این اولین سفر شاهزاده سلمان به چین، پس از احراز پست ولیعهدی او است. تور آسیایی شاهزاده سلمان بن عبد العزیز روز شنبه ۲۶ بهمن ابتدا با کشورهای پاکستان، ژاپن، هند و مالدیو شروع شد و اکنون با سفر به چین ادامه دارد.