شاهزاده سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان سعودی - عکس از خبرگزاری فرانسه

شاهزاده سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان سعودی – عکس از خبرگزاری فرانسه

وزیر خارجه عربستان سعودی اعلام کرد از همتای ایرانی اش برای سفر به ریاض دعوت کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سعود الفیصل وزیر امور خارجه عربستان سعودی روز سه شنبه در کنفرانس مطبوعاتی در شهر ریاض گفت: عربستان سعودی به طور رسمی از محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران برای سفر به ریاض دعوت کرده است.‬

وی افزود: عربستان سعودی آماده است هر وقت که آقای ظریف مناسب می داند، از وی استقبال کند.

‫وزیر خارجه عربستان سعودی همچنین آمادگی کشورش را برای مذاکره با ایران ابراز داشت.‬

به گزارش خبرگزاری رسمی سعودی (واس)، وزیر خارجه عربستان سعودی گفت: تمایل برای ازسرگیری روابط با ایران وجود دارد و دعوتنامه برای سفر وزیر خارجه ایران به عربستان سعودی، ارسال شده است.

وی افزود: امیدواریم ایران در ثبات منطقه نقش داشته باشد و بخشی از مشکل دخالت در امور داخلی کشورها نباشد.

سعود الفیصل تاکید کرد: ایران، همسایه ماست و دارای روابط با این کشور هستیم و با ایرانی ها گفتگو می کنیم. امیدواریم همه اختلافات میان دو کشور پایان یابد.

در این میان، خبرگزاری ایرنا در گزارشی در روز چهارشنبه، ٢۴ اردیبهشت به نقل از حسین امیرعبداللهیان، معاون وزارت امور خارجه نوشت که “دعوتی کتبی هنوز دریافت نشده اما برنامه دیدار وزرای خارجه دو کشور در دستور کار جمهوری اسلامی است.” وی گفته است “ما از مذاکره و ملاقات برای کمک به حل مشکلات منطقه، رفع سوء‌تفاهمات و توسعه بیشتر مناسبات دوجانبه استقبال می‌کنیم.”

از سوی دیگر محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت ایران با بیان اینکه گسترش روابط با کشورهای همسایه از برنامه های دولت این کشور است، گفت: «باتوجه به این که عربستان، همسایه ای است که به حسن همجواری و تحکیم روابط با آن به نفع منطقه خواهد بود، اراده دولت در این است که رابطه با عربستان در جهت تامین منافع هر دو کشور گسترش یابد.»

به گزارش ایرنا، آقای نوبخت روز چهارشنبه پس از جلسه هیات دولت ایران این مطلب را در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوالی درباره دعوت عربستان از وزیر خارجه ایران برای سفر به این کشور، بیان کرد.

در صورت انجام سفر محمد جواد ظریف به عربستان سعودی، این نخستین سفر یک وزیر خارجه ایران به ریاض پس از ۶ سال محسوب خواهد شد.

آخرین بار منوچهر متکی وزیر خارجه سابق ایران در اسفند ۱۳۸۷ به ریاض سفر کرد.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران از ابتدای آغاز به کار خود در تابستان گذشته، بارها بازسازی روابط با عربستان سعودی را از اولویت های خود ذکر کرده است.

آقای روحانی اسفند ماه گذشته در مراسم تقدیم استوارنامه از سوی عبدالرحمن بن غرمان الشهری سفیر جدید عربستان سعودی، به جایگاه ایران و عربستان سعودی در منطقه خاورمیانه اشاره کرد و یادآور شد: «تعامل و همکاری تهران و ریاض بی‌تردید می‌تواند برای ثبات و امنیت کل منطقه مفید باشد.»

رییس جمهور ایران گفت: «تصمیم دولت ایران بر حفظ و گسترش روابط صمیمی و برادرانه با کشورهای اسلامی و به ویژه همسایگان است و در این میان، عربستان سعودی جایگاه خاص و ویژه‌ای برای ایران دارد.»

مرتضی فیروزی، روزنامه نگار و تحلیلگر سیاسی امور خاورمیانه درباره چشم انداز روابط بین ایران و عربستان سعودی با توجه به اقدامات دو طرف در این زمینه به شرق پارسی گفت: «واقعیت اینست که پیش از انقلاب ایران نیز با وجود نظام پادشاهی در هر دو کشور و نیز تناسب منافع آنها، باز هم روابط دو کشور گرم نبود و بنابراین می توان نتیجه گرفت که دست های خارجی نمی خواهند ایران و عربستان به هم نزدیک شوند.»

وی با اشاره به اینکه منافع ملی و اسلامی هر دو کشور در روابط نزدیک است، خاطرنشان کرد که بسیاری قدرت ها در جهان تمایل و علاقه ای ندارند که قدرت های اول و دوم اوپک به عنوان دارندگان منابع بزرگ نفت و گاز به هم نزدیک شوند.

آقای فیروزی گفت: «دعوت از وزیر خارجه ایران از سوی سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان، خود بیانگر آنست که افق روابط دو کشور نسبت به سال های قبل روشن تر شده است و نشان می دهد که دو طرف در ماه های اخیر اقداماتی را در این راستا انجام داده اند.»

وی در همین حال خاطرنشان کرد که این دعوت همراه با نوعی برخورد متکبرانه است زیرا سفر مقامات بلندپایه ایران به عربستان در سال های اخیر بسیار بیشتر از سفر های مقامات عربستانی به ایران بوده است، و این نوع برخورد باید اصلاح شود.

حسن روحانی خرداد ماه پارسال و قبل از انتخابات ریاست جمهوری در ایران هم در مصاحبه ای ایمیلی با روزنامه الشرق الاوسط تصریح کرده بود که بهبود روابط با کشورهای همسایه از جمله کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و به ویژه عربستان سعودی از اولویت های دولت وی خواهد بود.

وی اظهار کرده بود: «ایران و عربستان سعودی می توانند به همراه هم نقش مثبتی در برخورد با مسائل منطقه ای مانند امنیت خلیج فارس ایفا کنند. دولت آینده من قصد ندارد در امور داخلی هیچ کشوری مداخله کند و به دیگران هم اجازه نمی دهد در امور ایران دخالت کنند. مسأله بحرین برای ما اهمیت دارد. ما معتقدیم که استقلال سیاسی، امنیت و تمامیت ملی بحرین شاخص های مهمی برای ثبات و امنیت منطقه است. در این چارچوب، درباره خواسته های مردم بحرین در جهت رسیدن به حقوق مشروعشان، مانند هر کشور دیگری، نباید اهمال شود.»

پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران، خادم حرمین شریفین ملک عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی، پیروزی حسن روحانی در این انتخابات را به وی تبریک گفت و از اظهارات مثبت وی نسبت به اهمیت روابط ایران و پادشاهی عربستان سعودی استقبال کرد.

روابط ایران با کشورهای عربی جنوب این کشور به ویژه کشورهای عربستان سعودی، بحرین و امارات عربی متحده در چند سال گذشته با چالش‌های زیادی همراه بوده است.

تنش در روابط ایران با این کشورها و به طور کلی با «شورای همکاری خلیج»، موجب از میان رفتن بسیاری از زمینه‌های مشترک همکاری و تعامل سازنده در منطقه شده است.