پرچم عربستان سعودی - عکس از الشرق الاوسط

پرچم عربستان سعودی – عکس از الشرق الاوسط

جده، الشرق الاوسط – به گزارش خبرگزاری رسمی دولتی سعودی، عربستان سعودی روز پنج شنبه در جده میزبان نشست منطقه ای مهمی برای بحث درباره مساله تروریسم خواهد بود.

در این نشست، نمایندگانی از «شورای همکاری خلیج» و نیز مصر، اردن و ترکیه و همینطور مقامات رسمی آمریکا شرکت خواهند کرد. این نشست مساله تروریسم در منطقه، سازمان های تندرو و ایدئولوژی آنها و راه های مبارزه با آنها را به بحث خواهد گذاشت.

مولوت چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه که هم اکنون سرگرم سفر دوره به کشورهای منطقه است به همراه دیگر وزیران خارجه منطقه در این اجلاس در جده شرکت خواهد کرد. همچنین انتظار می رود جان کری وزیر خارجه آمریکا که این هفته برای بحث درباره آخرین تحولات منطقه ای از جمله دولت جدید عراق و گروه داعش به عربستان سعودی و اردن سفر می کند، در نشست جده حضور پیدا کند.

این خبر تنها یک روز پس از آن اعلام شد که ریاض از بیانیه اتحادیه عرب در تاکید بر ضرورت تدابیر فوری برای مقابله با گروه داعش و دیگر سازمان های تروریست منطقه ای حمایت کرد.

شورای وزیران خارجه اتحادیه عرب در نشست روز یکشنبه خود توصیه های تیمی از کارشناسان ضدتروریسم کشورهای عربی را که در ۱۶ امین نشست آنها در ماه اوت در تونس مطرح شده بود، تایید کردند. این شورا از امضا کنندگان توافقات ضدتروریسم بین کشورهای عربی خواستند که در اجرای مفاد این توافقات تسریع کنند.

این شورا همچنین از اعضای اتحادیه عرب خواست اطلاعات مربوط به تروریسم را با یکدیگر مبادله کنند، و شبکه همکاری حقوقی در زمینه مبارزه با تروریسم تشکیل دهند و نیز راهبردهای منطقه ای را برای پیشگیری از تروریسم در پیش گیرند.

در همین حال، شورای وزیران عربستان سعودی به ریاست سلمان بن عبدالعزیز شاهزاده سعودی روز دوشنبه خواستار اقدامات مشترک برای از میان بردن منابع فکری و مالی تروریسم شد.

به گزارش خبرگزاری سعودی، کابینه عربستان سعودی از کشورهای عربی خواست «تدابیر ضروری را برای حفظ امنیت کشورهای عربی، و مقابله با سازماندهی تروریستی و افراطی .. در همه سطوح سیاسی، امنیتی، دفاعی، حقوقی، رسانه ای و فکری اتخاذ کنند.»