عربستان سعودی عضویت غیر دائم شورای امنیت را رد کرد

شورای امنیت سازمان ملل

عربستان سعودی عضویت غیر دایم در شورای امنیت سازمان ملل متحد را به دلیل وجود «استانداردهای دوگانه» نپذیرفت، زیرا این کشور معتقد است که ناکارآمدی شورای امنیت سازمان ملل متحد مانع انجام صحیح مسئولیت های این شورا برای حفظ امنیت، حل مناقشات بین المللی و برقراری صلح می شود.

وزارت امورخارجه عربستان سعودی در بیانیه ای با اشاره به برخی از” مشکلات بین المللی از جمله مسئله فلسطین و بحران سوریه” اعلام کرد: “پادشاهی عربستان سعودی معتقد است وجود استانداردهای دوگانه در شورای امنیت مانع می شود تا این نهاد بین المللی به وظایف و مسئولیت های خود در قبال برقراری صلح و امنیت جهانی عمل کند . همچنین (استاندارد دوگانه) در این شورا موجب تداوم ناامنی، نقض حقوق بشر و گسترش نزاع ها در سطح جهان می شود .”

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: “ادامه مسئله فلسطین بدون ارائه هیچ راه حلی در طی ۶۵ سال گذشته که موجب جنگ و تهدیدهای بین المللی زیادی شده است، خود دلیلی بر ناتوانی انجام وظایف شورای امنیت است.”

این بیانیه افزود: ” ناتوانی شورای امنیت برای پاکسازی منظقه خاورمیانه از سلاح های کشتار جمعی و همچنین ناتوانی این شورا در برخورد با برنامه هسته ای کشورهای منطقه بدون داشتن استثناء، از دیگر شواهد ضعف و ناتوان بودن این شورای بین المللی در انجام وظایفش است.”

همچنین این بیانیه اضافه می کند: اجازه دادن به رژیم سوریه برای کشتار مردم با سلاح های شیمیایی، بدون اعمال هیچ تحریمی علیه دولت دمشق، دلیل دیگری بر ناتوانی این شورا برای انجام مسئولیت هایش، است.”

در این بیانیه همچنین گفته شده که ریاض نمی‌تواند این کرسی (عضویت غیر دائم شورای امنیت) را تا زمان ایجاد اصلاحاتی در این نهاد بپذیرد.

روز پنج شنبه ۱۷ اکتبر اعلام شد که عربستان، چاد، لیتوانی، شیلی و نیجریه به عضویت غیردائم شورای امنیت سازمان ملل متحد در آمده‌اند.

گروه‌های حقوق بشری مخالف حضورعربستان و چاد در ترکیب سازمان ملل بودند. با این حال این دو کشور به راحتی توانستند رای لازم برای عضویت را به دست بیاورند.

برای اولین بار در چند سال گذشته بدون هیچ مخالفتی و با حمایت کشورهای منطقه هر کدام از این کشورها، توانستند در رای‌ گیری پیروز شوند، پیروزی‌ ای که ریاض از پذیرش آن سر باز زد. این کشور پیشتر نسبت به شکست تلاش های بین المللی در این شورا در مقابله با جنگ در سوریه هشدار داده بود.

گفتنی است، شورای امنیت سازمان ملل متحد دارای ۱۰ عضو غیر دائم است که هر دو سال یکبار انتخاب می شوند. این اعضا در تصمیم گیری درباره مسایل امنیتی و صلح در جهان شرکت می کنند.

چین، روسیه، فرانسه، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا پنج عضو دائم شورای امنیت هستند که حق «وتو» دارند و بر اساس منافع و اهداف خود از این امتیاز از بدو تاسیس سازمان ملل متحد استفاده کرده اند.

الشرق الاوسط:
Related Post