پیش بینی رسیدن درآمد تا ۷۱۵ میلیارد ریال و کسری ۱۴۵ میلیارد ریالی

saudi-budget-25122014-001

شورای وزیران بودجه دولت برای سال مالی جدید۱۴۳۶/۱۴۳۷ هجری، را تصویب کرد. این جلسه فوق العاده به ریاست شاهزاده سلمان بن عبدالعزیز، ولی عهد، معاون نخست وزیر و وزیر دفاع عربستان، به نیابت از ملک عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان امروز در قصر یمامه در ریاض برگزار شد.

درآمد دولت برای امسال به میزان ۷۱۵ میلیارد ریال برآورد می شود و کسری بودجه ۱۴۵ میلیارد ریال می باشد و بر اساس تبدیل در آمد مازاد بودجه به حساب ذخیره دولت ، هزینه ها به میزان ۸۶۰ میلیارد ریال، تصویب شد. و برداشت از آن جایز نمی باشد مگر با حکم سلطنتی در مواردی که ضرورت شدید و مرتبط با منافع دولت وجود داشته باشد.

وزیر دارایی درباره تحولات اقتصاد ملی توضیح داد که بر اساس برآوردهای دستگاه مرکزی آمار و اطلاعات پیش بینی می شود که تولید ناخالص داخلی امسال ۱۴۳۵/۱۴۳۶ (۲۰۱۴ م) به (۲٫۸۲۱٫۷۲۲٫۰۰۰٫۰۰۰) با میانگین رشد (۱٫۰۹) درصدی نسبت به سال گذشته (۲۰۱۳م) برسد. همچنین انتظار می رود که تولید ناخالص داخلی غیر نفتی، در دو بخش دولتی و خصوصی به رشد (۸٫۲۱) درصدی برسد. اما بخش نفتی، احتمالاً با کاهش قیمت به میزان (۷٫۱۷) درصد با توجه به قیمت های فعلی روبه رو خواهد شد.