نشست شورای همکاری خلیج در دسامبر 2013

نشست شورای همکاری خلیج در دسامبر ۲۰۱۳

عربستان سعودی، امارات عربی متحده و بحرین با انتشار بیانیه ای و در اعتراض به دخالت قطر در امور داخلی این کشورها، سفرای خود را از دوحه فراخواندند.

در بیانیه مشترک این سه کشور که خبرگزاری رسمی عربستان سعودی امروز چهارشنبه آنرا منتشر کرده، این سه کشور علت فراخوانی سفرای خود از قطر را پایبند نبودن این کشور به اصول شورای همکاری خلیج فارس عنوان کرده اند.

در این بیانیه آمده است: “این اقدام در جهت حفاظت از امنیت و ثبات مان اتخاذ شده است.”

براساس این بیانیه، “قطر به اصول شورای همکاری خلیج فارس متعهد نبوده و باید گام های مناسب در جهت حصول اطمینان از امنیت کشورهای شورای همکاری بردارد.”

سه کشور عربستان سعودی، بحرین و امارات در چند سال اخیر به شدت بر سر موضوعات منطقه ای با قطر اختلاف نظر پیدا کرده اند.

برخی منابع خبری عربی نوشته اند که تنش بوجود آمده در روابط عربستان سعودی، بحرین و امارات با قطر عموما به علت حمایت دوحه از محمد مرسی رئیس جمهور برکنار شده مصر و اخوان المسلمین است.

فعالیت اخوان‌المسلمین در عربستان سعودی و امارات ممنوع است.

عربستان سعودی،امارات و بحرین در بیانیه مشترک اعلام کرده اند که متن توافقنامه امنیتی بین کشورهای عضو شورای همکاری خلیج، بر اصل عدم مداخله کشورهای عضو شورای همکاری خلیج در امور داخلی دیگر اعضا به شکل مستقیم با غیر مستقیم و حمایت نکردن از طرف هایی که امنیت و ثبات کشورهای شورا را به مخاطره می اندازند تاکید دارد.

در این بیانیه آمده است: تلاش های انجام شده در این زمینه به موافقت قطر با امضای قطر با توافقنامه مذکور انجامید و تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر در تاریخ ۲۳/۱۱/۲۰۱۳ با حضور شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح امیر کویت در ریاض این توافق را امضا کرد و این مورد حمایت دیگر کشورهای عضو قرار گرفت.امارات،بحرین و عربستان انتظار داشتند که پس از امضای این توافقنامه قطر گامی جدی در راستای اجرایی کردن آن بردارد، اما با گذشت سه ماه از امضای این توافقنامه قطر هیچ اقدامی را در این زمینه انجام نداده است.

در این بیانیه افزوده شده است: با توجه به اصل و خط مشی شفافیت کامل که رهبران سه کشور(امارات،بحرین،عربستان سعودی) در راستای آن حرکت می کنند و باتوجه به چالش های بزرگی که امنیت کشورهای حوزه خلیج فارس را تهدید می کند،سه کشور، وزیران خارجه خود را مامور کردند که قطر را متوجه حساسیت اوضاع کنند و ضرورت وحدت میان کشورهای شورای همکاری خلیج را به این کشور یادآوری کنند و از همین رو در نشست مورخه۱۷/۲/۲۰۱۴ با حضور صباح الاحمد الجابر امیر کویت و شیخ تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی امیر قطر و وزیران خارجه کشورهای شورای همکاری خلیج درباره اینکه وزیران خارجه کشورهای عضو راهکاری برای نظارت برای توافق ریاض تدوین کنند توافق شد.

متعاقب آن در مورخه۴/۳/۲۰۱۴ در نشست وزیران خارجه کشورهای شورای همکاری خلیج تلاش هایی برای راضی کردن قطر به اهمیت اجرای کردن توافقنامه و موافقت با ابزارهای نظارتی در این باره انجام شد اما همه این تلاش ها راه به جایی نبرد و قطر اقدامی برای پایبندی به توافقنامه به عمل نیاورد و سه کشور(امارات،بحرین و عربستان سعودی) مجبور به اتخاذ تدابیری که آن را برای ثبات و امنیت خود مناسب می دیدند شدند و سفیران خود را در مورخه ۵/۳/۲۰۱۴ فرا خواندند.

در این بیانیه سه کشور مذکور تمایل خود را برای حفظ منافع ملل همه کشورهای عضو شورای همکاری از جمله قطر اعلام کردند و ابراز امیدواری کردند که قطر گام های فوری برای اجرایی کردن توافقنامه های امضا شده به عمل آورد تا شکافی در بدنه شورای همکاری خلیج ایجاد نشود.