نمایی از دبی

نمایی از دبی

دبی، الشرق الاوسط – سازمان گردشگری و بازاریابی تجاری دبی اعلام کرد که هتل های این شیخ نشین در سال گذشته پذیرای بیش از ۱۱ میلیون مسافر بوده است، این میزان در مقایسه با سال ۲۰۱۲ بیش از یک میلیون نفر افزایش داشته است. وی با مثبت ارزیابی کردن این میزان اشاره کرد که دبی درجهت تحقق اهداف خود در جذب ۲۰میلیون گردشگر در سال ۲۰۲۰ گام بر میدارد.

گردشگران سعودی در مکان اول گردشگران دبی قرار دارند، فهرست گردشگران با ۱۹٫۹ % افزایش رشد قابل ملاحظه ای داشته و به ۱٫۳۵ میلیون گردشگر رسیده است. این در حالی است که چین با افزایش قابل ملاحظه در تعداد گردشگران به میزان ۱۱% مکان دهم را به خود اختصاص داده است. سازمان گردشگری افزود: این امر حاصل فعالیت‌های بازاریابی این سازمان با همکاری شرکای آن در بخش گردشگری دبی، و افتتاح چهارمین دفتر آن در اواخر سال گذشته در چین است، همچنین می توان علت این افزایش را توجه گردشگران چینی به سفر به مناطق گردشگری خارج از چین دانست.

سازمان گردشگری در حاشیه شرکت در همایش جهانی گردشگری که در خلال نمایشگاه بورس بین المللی گردشگری برگزار شد به بیان این آمار پرداخت که روزنامه شرق الاوسط به نسخه ای از آن دست یافت. قرار است این همایش در در هفته جاری برگزار شود.

بر اساس این آمار تعداد مسافران هتل ها و هتل آپارتمان ها در سال گذشته از مرز ۱۱میلیون مسافر گذشته است، این میزان در مقایسه با سال ۲۰۱۲، که تعداد مسافران ۹٫۹میلیون نفر بوده است ۱۰٫۶% افزایش داشته است. این در حالی است که ده کشور اول که از بالاترین میزان گردشگر برخوردارند با اندکی تغییر در جایگاه خود باقی ماندند. این کشورها به ترتیب عبارتند از: عربستان، هند، بریتانیا، ایالات متحده، روسیه، کویت، آلمان، عمان، ایران و چین.

در این آمار با اشاره به اینکه بخش زیادی از این رشد به عقد قرارداد شراکت میان شرکت «طیران امارات» و «کانتس» بازمی گردد، امده است بازار گردشگری استرالیا با میانگین ۳۹% افزایش بالاترین رشد را داشته است و تعداد گردشگران آن از ۱۹۳هزار نفر در سال۲۰۱۲ به ۲۶۹هزار نفر در سال ۲۰۱۳ رسیده است. این قرارداد در آوریل۲۰۱۳ اعلام گردید، و باعث افزایش تعداد سفرهای هوایی بین دبی و استرالیا گردید.

هلال المری مدیرعامل سازمان گردشگری و بازاریابی دبی با تاکید بر اینکه ما در مسیر صحیح تحقق هدف خود در افزایش تعداد گردشگران از ۱۰میلیون در سال ۲۰۱۲ به ۲۰میلیون در سال ۲۰۲۰ پیش می رویم، رشد قدرتمند تعداد مسافران موسسات هتلداری در سال ۲۰۱۳ را گامی مثبت در مسیر پیشرفت ۲۰۲۰ ارزیابی کرد و گفت: (در ماه مه ۲۰۱۳) پس از اعلام چشم انداز سال۲۰۲۰ تعداد مسافران ۱۰٫۶% افزایش داشته است، وی همچنین جایگاه دبی بعنوان قطب گردشگری جهان را تایید کرد.

وی افزود:« از ما می خواهند که این هدف را تحقق بخشیم و به منظور تحقق این هدف ما در نظر داریم دبی را بطور یکسان به مقصد اول مسافران جویای کار و تفریح تبدیل کنیم. این امر از طریق گسترش پیشنهادات و جذب مجموعه ای گسترده از مسافران بازارهای جدید همراه با افزایش تعداد مسافران بازارهای سنتی قدرتمند قابل اجرا خواهد بود.

وی در ادامه گفت: تنها ده ماه پس از اعلان (چشم انداز گردشگری دبی) توانستیم توسعه ثابت همراه با تنوع اماکن اقامت، پیشنهادات متمایز برای جذب گردشگر، برگزاری بسیاری از فعالیتها و افزایش کارامدی و ارائه ابتکارات و گامهای نو را تحقق بخشیم که در جذب بیشتر گردشگران موثر بوده است.

همچنین درآمدهای هتلها و هتل آپارتمانها نیز رشد چشمگیری داشته است و در سال ۲۰۱۳به میزان ۱۶٫۱% معادل ۲۱٫۸۴ میلیارد درهم (۵٫۹میلیارد دلار) افزایش یافته است، علاوه بر این تعداد شبهای اقامت مسافران نیز افزایشی به میزان ۱۱٫۰% را ثبت کرده است و به ۴۱٫۵۷میلیون رسیده است که در شبهای مشابه در سال۲۰۱۲، ۳۷٫۴۵ میلیون بوده است. این در حالی است که میزان اشتغال در هتلها و هتل آپارتمان ها شاهد رشد ۸۰-۷۸% بوده است و با افزایش ۶٫۵ % نسبت به هتل آپارتمانها در سال ۲۰۱۱ به ۸۲% رسیده است.

اهمیت این آمارها هنگامی افزایش می یابد که ورود موسسات جدید به بازار در سال ۲۰۱۳ مورد توجه قرار گیرد چرا که تعداد اتاق های هتلها و هتل آپارتمان ها در اواخر سال ۲۰۱۳ در ۶۱۱ موسسه به چیزی حدود ۸۴٫۵هزار اتاق رسید که در مقایسه با سال ۲۰۱۲، ۸۰٫۴ هزار موسسه بوده است.

افزایش ۵ درصدی مؤید این امر است. بر اساس برنامه توسعه سالهای ۲۰۱۶-۲۰۱۴، دبی شاهد افزایش ۱۳۹ موسسه هتلداری به بازار خواهد بود که شامل۹۱هتل (۲۱٫۸۴۵اتاق) و ۴۸ هتل آپارتمان(۷٫۲۱۰اتاق) می باشد، که بطور خلاصه تعداد موسسات هتلداری موجود به ۷۵۰ موسسه شامل ۱۱۳٫۸۱۶ اتاق خواهد رسید. المری افزود: «افزایش ۱۶٫۱درصدی درآمدهای مشاغل هتلداری بیانگر وضعیت بهداشتی بخش مهمانداری ماست و افزایش ۸۲درصدی میانگین اشتغال در زمینه سرمایه گذاری هتل موید این مطلب است که دبی یکی از جهت های جذب سرمایه گذاری است. ما به منظور دستیابی به اهداف ۲۰۲۰ برای فراهم نمودن بهترین خدمات اقامتی به گردشگران به هتل های بیشتری نیازمندیم. و برای تحقق این اهداف به زودی با سرمایه گذاران همکاری خواهیم کرد.

پیش از این دولت در سپتامبر گذشته با هدف ایجاد انگیزه برای سرمایه گذاران بخش توسعه و سرمایه گذاری هتل از اقداماتی برای تعیین جدول زمانی برای ساخت هتل های سه و چهار ستاره سخن گفت. بگونه ای که پروژه هایی با قابلیت معاف از عوارض شهرداری که بالغ بر ۱۱% تعرفه یک شب اتاق می باشد، اجرا گردد.