هواداران گروه شیعی عصائب، تابوت یکی از اعضای این گروه را که با پرچم عراق پوشیده شده است در نجف تشییع می کنند – عکس از رویترز

هواداران گروه شیعی عصائب، تابوت یکی از اعضای این گروه را که با پرچم عراق پوشیده شده است در نجف تشییع می کنند – عکس از رویترز

در پی درگیری در روز شنبه میان شبه نظامیان هواداران گروه صدر و گروه شبه نظامی دیگری که از آن جدا شده است، دست کم یک نفر در زعفرانیه، منطقه ای در جنوب شرقی بغداد کشته شد.

منابع امنیتی به الشرق الاوسط گفتند که این درگیری بین سپاه مهدی، گروه وابسته به مقتدی صدر، و گروه شبه نظامی دیگری به نام عصائب اهل الحق که از آن جدا شده، رخ داده است.

در همین حال احمد کینانی، سخنگوی عصائب اهل الحق در گفتگوی اختصاصی با الشرق الاوسط این مسئله را تکذیب کرد که درگیری هایی که در زعفرانیه رخ داده بین گروه عصائب و سپاه مهدی بوده است.

کینانی مدعی شد که عامل خشونت های زعفرانیه “گروهی آدم های مست بوده که به یک عابر حمله کرده اند.” وی افزود که این قائله با حضور گروهای قبیله ای پایان یافت.

خشونت میان “گروه های قبیله ای” اغلب به درگیری میان دو گروه شبه نظامی نسبت داده می شود.

از سوی دیگر، کینانی به الشرق الاوسط گفت که “انگیزه اصلی این مسائل ایجاد تنش بیشتر بین دو طرف با توجه به قدرت و نفوذ آنها در محلات است.”

وی همچنین ادعا کرد که هدف از چنین شایعات، ایجاد نزاع قبیله ای در عراق و مسئول دانستن عصائب و سپاه مهدی است.”

وی گفت: “روابط بین عصائب و جنبش صدر در حال حاضر عادی است، و هیچ مشکلی بین ما وجود ندارد.” وی افزود که شخصیت های دو طرف “در مناسبت های عمومی از یکدیگر دیدار می کنند.”

خبر این درگیری دو روز پس از آن منتشر شد که مقتدی صدر، رهبر جنبش صدر از تصمیم خود مبنی بر بازسازی سپاه مهدی در بغداد و اطراف آن خبر داد.

صدر در بیانیه ای گفت: “با توجه به پایان مقاومت نظامی در مقابل اشغالگر، که به صورت نمادین عقب نشینی کرده است، و با بروز دوباره فساد و شکایات در عراق که به صورت منصفانه یا غیرمنصفانه به سپاه مهدی نسبت داده می شود، بر من لازم شده است که از وجهه این سپاه حفاظت کنم و از مشکلات در این مرحله به منظور حفظ مردم عراق از وحشت و خشونت و درگیری پرهیز کنم.”

گفته می شود ماه گذشته عناصر وابسته به عصائب در تلافی کشته شدن یکی از نیروها خود، به نیروهای شیعه وفادار به صدر حمله کردند.

صدر در آن زمان از هواداران خود خواست از درگیری با گروه جداشده (عصائب) پرهیز کنند.