آمریکایی در حال آماده سازی اف-18  برای حمله به مواضع داعش در شمال عراق-عکس از MC2 Joshua Horton, U.S. Navy)

آمریکایی در حال آماده سازی اف-۱۸ برای حمله به مواضع داعش در شمال عراق-عکس از MC2 Joshua Horton, U.S. Navy)

واشنگتن – محمد علی صالح

جنگنده های آمریکایی روز جمعه به مواضع “داعش” در شمال عراق حمله کردند. هواپیماهای آمریکایی در این حملات از بمب هایی که به کمک اشعه لیزر هدایت می شوند استفاده کردند. حملات هوایی آمریکا نخستین اقدام نظامی این کشور پس از عقب نشینی نیروهای آمریکایی از عراق در اواخر ۲۰۱۱ به شمار می رود که ده ساعت بعد از سخنرانی رئیس جمهور آمریکا باراک اوباما صورت گرفت.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) جان کربی گفت: دو جنگنده آمریکا دیروز به مواضع توپخانه ای سازمان “داعش” حمله کردند. “داعش” از این مواضع برای حمله به نیروهای کرد استفاده می کرد. این در حالیست که هواپیماهای آمریکایی برای آوارگان ایزدی مواد غذایی و امداد رسانی پرتاب کرده اند. پناهجویان ایزدی از بیم نیروهای مسلح سازمان “داعش” در عراق در حال فرار به نقاط دیگر هستند.

کربی خاطر نشان کرد: دستور این حمله توسط فرمانده کل نیروهای مسلح ایالات متحده آمریکا صادر شده است. به گفته اوباما وی برای جلوگیری از “نسل کشی” و ممانعت از حمله نیروهای مسلح سنی که بخش های گسترده ای از شمال عراق را تصرف کردند دستور این حملات را صادر کرده است. این نیروهای مسلح با خودرو حدود نیم ساعت با اربیل مرکز اقلیم کردستان فاصله دارند.

از هنگام آغاز نیروهای مسلح سازمان “داعش” در ماه ژوئن این نخستین بار است که ایالات متحده آمریکا گزینه دخالت نظامی را انتخاب می کند. نیروهای “داعش” بخش های گسترده ای از شمال و غرب عراق را تصرف کرده اند. کما اینکه “داعش” برپایی خلافت اسلامی را در مناطق تحت کنترل خود در سوریه و عراق اعلام کرده است.

با وجود اینکه اوباما بارها از اقدام نظامی آمریکا در خاورمیانه امتناع کرده، ولی رئیس جمهور ایالات متحده گفت که موافقت خود را با حملات هوایی محدود اعلام می کند. این حملات هوایی “مواضع محدودی” را مورد هدف قرار می دهند و در صورت پیشروی بیشتر “داعش” به سوی اربیل هدف از آن حمایت از شهروندان آمریکایی است.

کاخ سفید دیروز اعلام کرد که دستور اقدام نظامی محدود در عراق توسط رئیس جمهور اوباما منجر به پشتیبانی نظامی نیروهای امنیتی عراق برای مقابله با جنگجویان سازمان “داعش” می شود. این حمایت ها به محض تشکیل حکومت جدید آغاز می شود. حکومتی که به گفته اوباما “اقدام به کنار زدن و حذف کسی نکند”.

سخنگوی کاخ سفید جاش ارنست گفت: حمایت های اولیه آمریکا و اقدام به حملات نظامی برای حمایت کارکنان نظامی آمریکایی در عراق و امداد رسانی انساندوستانه در کوه های سنجار است.

ارنست خاطر نشان کرد: هدف دیگر واشنگتن “پایبندی به تقویت نیروهای امنیتی عراق و نیروهای امنیتی کرد است تا این دو نیرو در کنار هم خطرات را از کشور دور کنند.” خطری که عراق از سوی جنگجویان “داعش” با آن روبروست.

وی افزود: حمایت های آمریکا “به درازا نخواهد کشید” و شامل ورود نیروهای آمریکا به کشور نخواهد شد.
کاخ سفید دیروز اعلام کرد که رئیس جمهور اوباما که دستور حملات هوایی علیه مواضع جنگجویان اسلامگرای تندرو در شمال عراق را صادر کرده است هنوز تاریخی برای پایان بخشیدن به این عملیات نظامی مشخص نکرده است.

از سوی دیگر وزیر امور خارجه آمریکا جان کری در بیانیه ای اعلام کرد که آمریکا و جهان دیگر نمی توانند در برابر “داعش” سکوت کنند و اقدامی علیه تحرکات وی انجام ندهند

وی افزود: سران عراق باید با “داعش” مقابله کنند چرا که “داعش” گروه مشخصی را مورد هدف قرار نمی دهد، بلکه یکپارچگی و آزادی و امنیت عراق را تهدید می کند. اگر سران عراق در اتخاذ تصمیات سخت ناکام بمانند در این صورت “داعش” پیروز خواهد شد.

وی درباره علل دخالت نظامی جدید آمریکا در عراق اوباما گفت: در یکی از روزهای هفته جاری یک شهروند عراقی که در منطقه محاصره شده قرار داشت خطاب به جهانیان فریاد زد: آیا کسی به ما کمک نمی کند؟ اوباما افزود: من به وی و به کسانی که نیاز به کمک دارند می گویم: “امروز آمریکا آمده است تا به شما کمک کند”. اوباما گفت: “ما هوشیار هستیم. اگر این نیروهای تروریستی کارکنان یا نهادهای ما از جمله کنسولگری ما در اربیل و سفارتمان در بغداد تهدید کنند ما نیز اقدامات و برنامه های خود را پیاده خواهیم کرد”.

ولی اوباما در عین حال در سخنرانی خود آشکارا تصریح کرد که قصد اعزام نیروهای زمینی به عراق را ندارد، چرا که او بر اساس نتیجه آخرین نظر سنجی ها خوب می داند که آمریکایی ها از جنگ خسته شده اند. به ویژه جنگ هایی که با مشارکت نیروهای آمریکایی در خاورمیانه همانند عراق و افغانستان انجام می شود. اوباما افزود: “هیچ گونه قصدی برای ورود ایالات متحده به جنگ دیگری در عراق ندارم”.