الجبوری به انحلال پارلمان اشاره کرد و برای برکناری العبادی از معصوم کمک خواست

سلیم الجبوری رئیس پارلمان عراق در یک کنفرانس خبری – عکس از خبرگزاری فرانسه

سلیم الجبوری رئیس پارلمان عراق در یک کنفرانس خبری – عکس از خبرگزاری فرانسه

در اقدامی برای زیر فشار گذاشتن دولت، روز گذشته ۱۶۴ نفر از نمایندگان معترض پارلمان عراق سندی را به امضا رساندند که به جای تغییر هیئت ریاستی پارلمان (الجبوری و دو معاون وی یعنی همام حمودی و آرام شیخ محمد)، خواستار تغییر ریاست سه گانه می شود که عبارتند از : فؤاد معصوم رئیس جمهور، سلیم الجبوری رئیس پارلمان، و کابینه حیدر العبادری.

حدود ۶۱ نماینده که در پارلمان تحصن کرده اند روز گذشته از الجبوری رئیس پارلمان خواستار برگزاری یک جلسه فوق العاده به جای جلسه عادی شدند که قرار است برای رأی گیری در خصوص تغییرات جدید کابینه که العبادی به پارلمان تقدیم کرده بود، امروز برگزار شود. این پیشنهاد به علت سهمیه بندی نژادی و فرقه ای با اعتراضات گسترده اعضای پارلمان مواجه شد، که منجر به هرج و مرج در داخل پارلمان شد و پس از آن به تحصن باز تبدیل شد، به طوری که ده ها تن از  نمایندگان شب را داخل ساختمان پارلمان گذراندند، در حالی که تهدید کردند هیئت ریاستی را اخراج کرده و هیئت ریاستی جدیدی تشکیل دهند.

برخی منابع روز گذشته گفتند الجبوری در حال بررسی انحلال پارلمان در صورت رخ دادن بحرانی سیاسی است. این در حالی است که مشعان الجبوری یکی از اعضای معترض پارلمان از حزب «ائتلاف نیروهای عراقی» به «الشرق الأوسط» گفت: «در صورتی که خواسته های نمایندگان تحصن کننده ، که همان لغو سهمیه بندی نژادی و فرقه ای است، برآورده نشود، تحصن ادامه خواهد یافت، زیرا این امر آسیب های بسیاری به کشور وارد کرده است».  وی افزود: «خواسته ما در ابتدا برکناری هیئت ریاستی پارلمان بود، اما سلیم الجبوری رئیس پارلمان از فؤاد معصوم، رئیس جمهور، خواست در پارلمان حضور یابد، تا این خواسته به درخواست برای برکناری نخست وزیر تبدیل شود، و این به معنای پیچیده تر شدن مسئله است به طوری که ممکن است بحرانی به وجود آورد که نتوان به راحتی از آن خارج شد».