هشدار در گزارش سازمان ملل از به کار گیری ۲۰ هزار کودک گیر افتاده در فلوجه توسط داعش

متصاعد شدن دود در اطراف فلوجه که از تمامی جهات به محاصره نیروهای عراقی در آمده است – عکس از رویترز

متصاعد شدن دود در اطراف فلوجه که از تمامی جهات به محاصره نیروهای عراقی در آمده است – عکس از رویترز

حیدر العبادی نخست وزیر عراق روز گذشته اعلام کرد کشورش تصمیم گرفت حمله به فلوجه را به علت نگرانی از سلامت غیرنظامیان عقب بیندازد. وی در دیدار با فرماندهان امنیتی در یکی از پایگاه های نزدیک شهر تأکید کرد: «اگر محافظت از غیرنظامیان جزو طرح اصلی ما نبود، پایان دادن به نبرد ممکن بود».

در حقیقت نیروهای عراقی روز گذشته در برابر مقاومت شدید جنگجویان سازمان داعش در حومه فلوجه نبردها را متوقف کردند.

تخمین زده می شود که نزدیک به ۵۰ هزار غیر نظامی به طور گسترده همچنان در شرایط بسیار سختی در داخل شهر گرفتار شده اند.

 علی رغم این، هنوز تعدادی از خانواده ها هر از گاهی موفق به فرار می شوند، به طوری که جاسم العسل عضو شورای استان انبار به «الشرق الأوسط» گفت: «پس از ۹ روز از آغاز نبرد آزاد سازی فلوجه، بیش از ۱۰۰۰ خانواده، دقیقاً ۴۷۰۰ نفر، موفق شدند از شهر خارج شوند، و زنان و کودکان و بزرگسالان فوراً به اردوگاه های آوراگان منتقل شدند، اما مردان و جوانان همچنان تحت بررسی هستند تا اطمینان حاصل شود که هیچ فرد نفوذی یا تحت تعقیب در میان آنان نباشد».

از سوی دیگر خانم ویان دخیل عضو پارلمان عراق برای «الشرق الأوسط» فاش کرد: «نیروهای امنیتی موفق شدند دو زن ایزیدی را از چنگ سازمان تروریستی داعش نجات دهند».

در همین راستا، سازمان بهزیستی کودکان سازمان ملل (یونیسف) روز گذشته در بیانیه ای از اقدام سازمان داعش به استخدام اجباری نزدیک به ۲۰ کودک که در فلوجه گرفتار شده اند ابراز نگرانی کرد و مجدداً از مقامات عراقی خواست گذرگاه های امنی برای خروج خانواده ها و فرار از نبرد ها فراهم کند.

این در حالی است که کمیسیون حقوق بشر در عراق تایید کرد «داعش» چهار مرکز برای استخدام اجباری کودکان در مناطق مختلف در عراق باز کرده است.