برکناری دبیر کل شورای وزیران نزدیک به المالکی

حضور حیدر العبادی نخست وزیر عراق در مراسم روز جهانی جوانان در بغداد – عکس از آسوشیتد پرس

حضور حیدر العبادی نخست وزیر عراق در مراسم روز جهانی جوانان در بغداد – عکس از آسوشیتد پرس

یک قاضی و عضو سابق در دولت و پارلمان عراق به «الشرق الأوسط» آمار و ارقام شگفت انگیزی از میزان اموال هدر رفته و فساد در این کشور ارائه داد. وی فاش کرد که ارتشی از محافظان وجود دارد که تعداد آن ها از ارتش عراق بیشتر است.

قاضی وائل عبد اللطیف گفت: « آمار جمع آوری شده از تعداد افرادی که از مسؤلان ارشد و وزیران محافظت می کنند از ۲۵ هزار نفر محافظ بیشتر است که برای هر کدام از آن ها علاوه بر اعتبارات، حقوقی برابر با یک میلیون و ۹۰۰ هزار دینار عراقی (معادل ۱۵۰۰ دلار) پرداخت می شود». بنا به گفته عبد اللطیف: «علاوه بر این تعداد افراد، تعداد بسیار زیادی نیز از محافظان نمایندگان پارلمان، رؤسا، اعضای شوراهای استان ها، استاندارها و نمایندگان آن ها، مدیر عاملان و وکلای وزارتخانه ها نیز افزوده می شود که تعداد کل افراد محافظ را بیشتر از تعداد افراد ارتش عراق می کند».

در خصوص امتیازات مالی، عبد اللطیف فاش کرد: «مجموع دریافتی یک وزیر و یا یک عضو پارلمان، به عنوان حقوق و دستمزد، برای مدت یک ماه بالغ بر ۱۲ میلیون و ۹۰۰ هزار دینار، یعنی معادل ده هزار و ۸۰۰ دلار است، که در چهار سال دوره پارلمانی بالغ بر ۷۲۲ هزار دلار می شود».

از سوی دیگر، حیدر العبادی نخست وزیر عراق، روز گذشته مجدداً به منظور نگرانی از ترور شدن گفت: «فاسدان نخواهند نشست، بلکه بعضی از آن ها نبرد خواهند کرد».

از سوی دیگر یک مقام امنیتی فاش کرد: « اکثر کسانی که نیروهای مسئول حفاظت از منطقه سبز هستند، از نزدیکان نوری المالکی، نخست وزیر سابق هستند، و این باعث می شود که العبادی مرتباً تکرار کند که احتمال دارد در معرض ترور قرار بگیرد».

روز گذشته و در تحولی دیگر، العبادی اقدام به برکناری حامد خلف احمد، دبیر کل شورای وزیران، که از نزدیکان المالکی است به علاوه دو نفر از نمایندگان وی کرد. هیچ بیانیه ای در این باره و دلایل برکناری آن ها اعلام نشد.