Categories: خبر

عراق: تحرک پشت پرده ائتلاف ملی شیعه برای تغییر العبادی

ایاد علاوی

منابع آگاه عراقی فاش کردند که ائتلاف ملی شیعه حاکم، برای تغییر حیدر العبادى نخست وزیر عراق پشت پرده تحرکاتی دارد. العبادی پس از اعلام بسته اصلاحاتى، باعث ایجاد بحران با شرکای خود شد.

این منابع در یک تماس تلفنى از لندن به «الشرق الاوسط» گفتند: «بعض طرفهای مرتبط با گروه های مسلح نزدیک به ایران، در مورد تغییر العبادی می گویند که این امر در باب تکلیف شرعی قرار دارد، در حالی که مرجعیت نجف از جمله آیت الله سیستانی، هنوز هم به طور قابل توجهی عبادی را پشتیبانی می کنند». با این حال، این منابع، به بیش از یک مانع برای تغییر نخست وزیر عراق اشاره کردند، که از آن جمله، شورای عالی اسلامی به رهبری عمار الحکیم، و جنبش صدر به رهبری مقتدی صدر است، که هر دو می گویند، اگر العبادی تغییر کند، پس از او کسی از حزب الدعوه (که ریاست آن را نوری المالکی نخست وزیر سابق بر عهده دارد) نخواهد آمد».

این منابع همچنین فاش کردند که درگیری لفظی شدیدی بین العبادی ومالکی صورت گرفت. آن ها توضیح دادند که مالکی هفته گذشته به دفتر العبادی رفت، و پس از مدتی کوتاه هر دو نفر شروع به فریاد زدن کردند.

منابع افزودند: «مالکی با عصبانیت از دفتر عبادی بیرون رفت، و درباره کسانی که آن ها را خائن و مزدور انگلیسی می نامید، سخن می گفت. منظور  العبادی برخی رهبران حزب الدعوه بود که در ابتدا با او بودند و سپس با العبادی همراه شدند، از جمله صادق الرکابی وطارق نجم و ولید الحلی، که هر سه نفر آن ها تابعیت انگلیسی دارند.

الشرق الاوسط فارسی:
Related Post