مردم نسخه هایی از الشرق الاوسط را می خرند – عکس از الشرق الاوسط

مردم نسخه هایی از الشرق الاوسط را می خرند – عکس از الشرق الاوسط

چهره های سیاسی و رسانه ای از بازگشت روزنامه الشرق الاوسط به دکه های روزنامه فروشی در روز سه شنبه این هفته پس از ۱۰ ماه وقفه استقبال کردند.

ابو زینه، صاحب یک روزنامه فروشی در بغداد از بازگشت این روزنامه پان عرب به عراق ابراز خوشحالی کرد. وی با نصب تابلویی بزرگ در مقابل محل کارش، به عابران اعلام کرد که این روزنامه بار دیگر در این کشور به فروش می رسد.

وی گفت: «هر روز بسیاری از مردم سراغ این روزنامه را می گرفتند، قبل از ممنوعیت، نسخه های این روزنامه در چند ساعت تمام می شد.»

نیروهای وابسته به فرماندهی عملیات بغداد در چارچوب برنامه ای وسیع در زمینه توقیف رسانه ها در عراق که اوایل سال جاری صورت گرفت، این روزنامه را هم بدون هیچ مجوز قانونی ممنوع کرده بودند.

چاپخانه ای که الشرق الاوسط در عراق در آن چاپ می شد به زور توسط نیروهای دولتی بسته شده بود و کارکنان آن در چارچوب برنامه توقیف رسانه ها توسط دولت نوری المالکی که به شدت مورد انتقاد قرار گرفته بود، اخراج شده بودند.

احمد عبدالحسین سردبیر قرطاس نیوز عراق در این باره به الشرق الاوسط گفت: «سیاست بستن اجباری نهادهای رسانه ای و ممانعت از فعالیت رسانه ها یکی از بزرگترین اشتباهات دولت قبلی بود که پس از تصمیمش مبنی بر تشکیل کمیته ای برای نظارت بر رسانه ها صورت گرفت.»

وی گفت که هدف اصلی این کمیته سانسور و بستن دستگاه های رسانه ای بود که از سیاست های دولت انتقاد می کردند و بر افکار عمومی تاثیر می گذاشتند.

این فعال رسانه ای افزود: «ما امیدواریم که این سیاست پس از آنکه ناکامی آن مشخص شد، تغییر کند. رسانه مانند رودخانه ای خروشان است؛ نمی توان با تصمیمات مکتوب جلوی آنرا گرفت یا آنرا منحرف کرد. شاهد این مساله هم افزایش شمار کسانی است که در پی تصمیم دولت برای بستن وبسایت های شبکه های اجتماعی و یوتیوب در نخستین روزهای بحران موصل به سراغ وبسایت های جایگزین رفتند.»

عبدالحسین از ضعیف بودن قوانین حمایت از آزادی رسانه در عراق انتقاد کرد و افزود که این مساله راه را برای سانسور رسانه های خصوصی در عراق توسط دولت مالکی باز کرده است.

همچنین زیاد العجیلی مدیر دیدبان آزادی های روزنامه نگاری عراق در گفتگو با الشرق الاوسط تایید کرد که آزادی های رسانه ای در این کشور در دوران مالکی شاهد «موارد گسترده نقض» بود و از جمله به سیاست «آزار تبعیض آمیز» روزنامه نگاران در آن دوره اشاره کرد.

وی گفت: «به محض آغاز نظارت این نهاد بر آزادی های رسانه ای، ما با انتشار بیانیه ای، بسته شدن روزنامه الشرق الاوسط را محکوم کردیم. مشکل آنست که دولت قبل به تکثرگرایی رسانه ای اعتقادی نداشت و درصدد گسترش دیدگاه رسانه واحد بود.»

عجیلی گفت که نهادهای رسانه ای که به انتشار نظرات مخالف دولت می پرداختند، مورد سانسور یا مزاحمت قرار می گرفتند یا توقیف می شدند.»

مدیر این نهاد نظارتی ابراز امیدواری کرد که دولت جدید به رهبری حیدر العبادی که با اجماع طرف ها انتخاب شده، رویکردی مداراکننده تر، حرفه ای تر و روشن تر در برخورد با رسانه ها در پیش گیرد.»

فرهاد حسن نماینده مجلس عراق گفت که پارلمان این کشور اکنون در حال بحث درباره قانون رسانه ای جدیدی است که آزادی های رسانه ای در این کشور را تقویت می کند و از جمله از بستن مستبدانه رسانه ها جلوگیری می کند و آزادی بیان را تضمین می کند. وی بستن الشرق الاوسط در دولت قبلی را غیرقانونی خواند و در عین حال گفت که هیچ مکانیزم قانونی برای لغو آن وجود نداشته است.

میسون الدملوجی یکی دیگر از نمایندگان پارلمان از ائتلاف العراقیه و عضو کمیسیون فرهنگ و اطلاعات از تصمیم مالکی در زمینه توقیف رسانه ها به شدت انتقاد کرد اما گفت که تداوم چنین برخوردهایی در عصر دیجیتال غیرممکن است.

وی افزود: «امروزه اینترنت در اختیار همگان قرار دارد و تصمیم توقف انتشار نسخه چاپی الشرق الاوسط [در عراق] تنها موجب افزایش شمار کسانی شد که آنرا در اینترنت می خوانند.»

وی گفت: «الشرق الاوسط به خاطر بیطرفی و نقش آن در مبارزه با افراطگری معروف است و در تمام منطقه خوانده می شود. تصمیم جلوگیری از انتشار آن [در عراق] ناشی از تمایل تصمیم گیران در آن زمان برای ساکت کردن همه صداهای منتقد بود.»