عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران و مذاکره‌کننده ارشد تیم ایرانی

عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران و مذاکره‌کننده ارشد تیم ایرانی

سومین دور مذاکرات ایران و ۱+۵ در دومین روز گفتگو ها در مقر اروپایی سازمان ملل در ژنو آغاز شد. این مذاکرات روز گذشته در دو دور، یک دور با حضور ظریف و اشتون، و یک دور در سطح معاونین وزیران خارجه، آغاز شده بود.

عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران و مذاکره‌کننده ارشد تیم ایرانی خاطرنشان کرد که کاهش سطح غنی سازی اورانیوم و پذیرش پروتکل الحاقی به معاهده منع گسترش تسلیحات اتمی، بخشی از «گام پایانی» در پیشنهاد ایران است.

در صورت پذیرش پروتکل الحاقی به معاهده منع گسترش تسلیحات اتمی امکان بازرسی های جامع تری از تاسیسات هسته ای ایران برای بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی فراهم خواهد شد.

عراقچی دیروز سه شنبه در جمع خبرنگاران نسبت به آینده مذاکرات ابراز امیدواری کرد و گفت: «هنوز زود است قضاوت کنیم و بگوییم در نزدیک شدن دیدگاه‌ها پیشرفت داشته‌ایم یا نه. چهارشنبه بحث‌های آنها را خواهیم شنید و اگر بین بحث‌های ما و آنها تعادل وجود داشت، می‌توانیم بگوییم که امکان گام برداشتن به جلو وجود دارد.»

مذاکره کننده ارشد ایرانی ضمن اعلام “محرمانه” بودن پیشنهاد ایران به ۵+۱، از ارائه جزئیات درباره پیشنهاد ایران به ۵+۱ خودداری کرد. وی گفت: «ما به ۱+۵ بسته نداده‌ایم، بلکه یک پیشنهاد و طرح است و می‌تواند تغییر کند. این پیشنهاد “محرمانه” است و نمی‌توانم الان وارد جزئیات آن شوم.»

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در صفحه فیسبوک خود اعلام کرد: «البته همزمان نیاز به اعتماد عمومی هم هست چون یکی از شرایط توفیق مذاکرات بین المللی حفظ ماهیت محرمانه آنهاست و معمولا هر مقدار مذاکره کنندگان کمتر خبر به بیرون درز بدهند، بیشتر نشان جدی بودن مذاکرات و امکان رسیدن به توافق است.»

معاون وزیر خارجه تاکید کرد: «هم حقوق ایران و هم اطمینان از صلح آمیز بودن آن هدف مشترک تعیین شده که این هدف به اعتقاد ما از راه های زیر می تواند محقق شود.»

عراقچی «اجرای حق ایران برای تحقیق، تولید و استفاده از انرژی هسته ای برای مقاصد صلح آمیز»، «استفاده از راستی آزمایی آژانس»، «همکاری بین المللی در اجرای حقوق ایران»، «رفع کامل تمام تحریم های یک جانبه و جند جانبه» و «همکاری در زمینه نگرانی های مشترک» را از جمله این اهداف شمرد.

در صورت توافقات طرفین در پایان این دور از مذاکرات طرف ایران و ۱+۵ در بیانیه ای مشترک جمع بندی نشست دو روزه اعلام می کنند. ظریف اعلام کرد قرار است بعدازظهر امروز جلسه جمع بندی با حضور وی و کاترین اشتون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هیئت های دو طرف برگزار شود.

عراقچی همچنین اعلام کرد که در رویکرد جدید قرار نیست کسی امتیاز بدهد و تصریح کرد: «ما برای همه خط قرمزهایی که داریم راه حل های جدید پیدا کردیم که نگرانی های آنها رفع شود.»

در حاشیه مذاکرات روز نخست نیز عباس عراقچی که ریاست تیم مذاکره کننده را در مذاکرات معاونین بر عهده داشت با همتایان خود دیدار می کند.

علیرضا سالاری، سفیر ایران در سوییس درباره پیگیری مذاکرات آتی ایران و ۱+۵ در شهر ژنو گفت: «سوییس برای میزبانی مذاکرات ایران و ۱+۵ اعلام آمادگی کرده است و از آن‌جایی که ژنو شهری بین‌المللی است و مقر اروپایی سازمان ملل در آن قرار دارد میزبان دور بعدی مذاکرات هسته‌ای است.»

عراقچی درباره تحریم ها گفت: «ما با همه هیئت ها از جمله آمریکایی بحث لغو تحریم ها را مطرح کردیم و اگر آنها انتظار اقدامات اعتمادساز از ما دارند خودشان نیز باید اقدام اعتمادساز انجام دهند.»

غرب تحریم های سنگین علیه ایران چنین توجیه می کند که این فشارها برای روشن‌سازی فعالیت‌های هسته‌ای ایران که به دنبال نگرانی‌های فزاینده از نزدیک شدن ایران به سلاح هسته‌ای صورت می‌گیرد.

ایران که منکر اتهامات غرب است، می‌گوید که به دنبال سلاح هسته‌ای نیست و فعالیت‌های هسته‌ای‌اش با اهداف مسالمت آمیز، نظیر تولید برق و فناوری‌های علمی انجام می‌پذیرد.

آیت الله خامنه ای رهبر ایران فتوا داده است که باورها و عقاید مذهبی ما این نوع سلاح های کشتار جمعی را ابزارهای کشتار جمعی می دانند و بنابراین آنها ممنوع و از نظر شرعی حرام هستند. وی اعلام کرده است: «جمهوری اسلامی ایران بهره گیری از سلاح های هسته ای، شیمیایی و مانند آنرا گناهی بزرگ و نابخشودنی می داند.»