عباس عراقچی - عکس از تسنیم

عباس عراقچی – عکس از تسنیم

معاون وزیر امور خارجه ایران می گوید، ایران و گروه ۱+۵ این هفته دور دیگری از مذاکرات هسته ای را آغاز می کنند که قرار است حدود ۲۰ روز طول بکشد.

به گزارش خبرگزاری ها، سید عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایرانی گفت: مذاکرات این دور ایران و ۱+۵، از چهارشنبه، ۱۱ تیر آغاز، و تا ۲۹ تیرماه ادامه خواهد داشت و طی آن محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا حضور خواهند داشت.

گفته می شود در صورتی که در جریان این دور از مذاکرات توافقی حاصل شود وزاری خارجه ۶ کشور عضو ۱+۵ نیز برای توافق نهایی در وین حضور پیدا می کنند.

به گفته عراقچی، ایران و گروه ۱+۵ در این دور از مذاکرات که آخرین دور مذاکرات هسته ای در مهلت شش ماهه پس از توافق موقت هسته ای محسوب می شود، درباره توافق نهایی بحث خواهند کرد و ایران امیدوار است که این دور از مذاکرات به نتیجه نهایی برسد.

وی افزود: «اگر به نتیجه نرسیم، بستگی به شرایط آن موقع دارد و در مورد آن تصمیم گیری خواهیم کرد.»

محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران پس از پنجمین دور مذاکرات در وین گفته بود: هنوز نمی‌توانیم بگوییم متن مشترکی وجود دارد. در بعضی موارد ممکن است روی قسمت‌هایی از متن توافق وجود داشته باشد، اما در بسیاری از موارد، اختلاف نظر هم در مورد محتوا و هم در مورد نحوه نگارش وجود دارد.

ایران و گروه ۱+۵ تا پایان تیر ماه فرصت دارند که به توافق نهایی دست یابند اگر این اتفاق رخ ندهد، احتمال تمدید توافق ژنو به مدت شش ماه دیگر وجود دارد تا شاید در این زمان توافق نهایی میان ایران و قدرت جهانی حاصل شود.

روز شنبه نماینده روسیه در سازمان ملل هم گفت که زمان دور جدید مذاکرات ایران و۱+۵ طولانی تر از دوره های گذشته است .

در پنجمین دور مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ که طی روزهای ۲۷ تا ۳۰ خرداد ماه در شهر وین برگزار شد، سندی برای نگارش پیش نویس توافق نهایی تنظیم شد.

محمد جواد ظریف در این باره گفت: “هنوز نمی‌توانیم بگوییم متن مشترکی وجود دارد. در بعضی موارد ممکن است روی قسمت‌هایی از متن توافق وجود داشته باشد، اما در بسیاری از موارد، اختلاف نظر هم در مورد محتوا و هم در مورد نحوه نگارش وجود دارد.”

او گفت: «این متن بیش از کلمه پرانتز دارد. تعداد پرانتزها در متن در این مرحله بسیار طبیعی است.»

آقای ظریف روز جمعه گذشته هم پس از دیدار با مارسلینو مدینا گونزالس قائم مقام وزیر روابط خارجی کوبا گفته بود: «ایران آماده رسیدن به راه حل است و در این رابطه پیشنهادهای معقولی را ارائه داده است اما ممکن است طرف مقابل با زیاده خواهی مانع توافق شود که در آن صورت مانع به بن بست رسیدن مذاکرات برای دنیا مشخص خواهد شد.»

به گفته آقای ظریف، «فرصت استثنایی برای جامعه بین‌الملل وجود دارد که وضعیت جدیدی از روابط را ایجاد کند. یک بحران غیرضروری و ساختگی را پایان دهد و اطمینان حاصل کند که برنامه هسته‌ای ایران که یقین داریم هیچ اهداف غیرصلح‌آمیز نداشته، نسبت به آن اطمینان حاصل کنند.»

وی گفت: «هنوز امیدوارم به راه‌حل، چون موضوع را بغرنج نمی‌دانم. اگر با دیدگاه رسیدن به راه‌حل وارد مذاکرات دور نهایی شوند حتماً تفاهم حاصل خواهد شد.»

در حالی که فضای حاکم بر مذاکرات هسته ای همچنان مبهم است، بعضی مقامات ایرانی نیز درباره مواضع کشورهای چین و روسیه که در بعضی معادلات بین المللی به عنوان حامی ایران محسوب می شوند، ابراز نگرانی کرده اند.

محمد رضا باهنر نائب رئیس مجلس ایران خواهان نقش فعال تر چین و روسیه در مذاکرات هسته ای شده و در گفتگو با وبسایت خانه ملت، گفته است: مواضع چین و روسیه در مذاکرات به جمهوری اسلامی نزدیک ‌تر است ولی برای اعلام و اعمال این مواضع باید هزینه‌هایی بپردازند که حاضر به پرداخت آن نیستند.