عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران - عکس از خبرگزاری مهر

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران – عکس از خبرگزاری مهر

معاون حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه ایران می گوید با توجه به حجم زیادی که از مذاکرات هسته ای باقی مانده است بعید است این مذاکرات در نیویورک به جمع بندی نهایی برسد.

به گزارش خبرگزاری ها، سید عباس عراقچی معاون حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه در حاشیه پنجاه و سومین اجلاس سالانه آلکو در تهران با اشاره به اینکه از سه شنبه هفته جاری مذاکراتی در نیویورک هم به صورت دو جانبه و هم در سطح ۱+۵ برگزار می شود، گفت: «همانطور که گفته شده در برخی از موضوعات اختلافات جدی است.»

وی در همین حال گفت: «با توجه به مشورت هایی که در یک ماه گذشته انجام شده است و دیدارهای دو جانبه با آمریکا و اروپا و روسیه امیدواریم مجموعه این مذاکرات بتواند در نیویورک موجب پیشرفت مذاکرات شود.»

عراقچی همچنین گفت که روز چهارشنبه مذاکراتی بین کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و و محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران صورت می گیرد که بر اساس آن نحوه ادامه مذاکرات مشخص می شود.

آقای عراقچی درباره سفر آقای روحانی به نیویورک گفت: «تا جایی که بنده خبر دارم ایشان هنوز تصمیم نهایی را نگرفته است.»

مجید تخت روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه ایران هم روز یکشنبه گفته بود که جلسات هسته ای پیش رو در نیویورک می تواند درباره اینکه آیا دو طرف می توانند در مهلت تعیین شده برای مذاکرات هسته ای به نتیجه برسند یا خیر، کمک کند.

وی گفت: «نمی خواهم بگویم تعیین کننده هست یا خیر اما در مذاکرات اکنون در مقطع حساسی قرار داریم و جلسات نیویورک می تواند کمک کند که نسبتا روشن شود که آیا ما می توانیم تا ۴ آذرماه به تفاهم برسیم یا خیر.

وی در همین حال گفت: «من اتفاق عجیب و غریبی را از جلسات نیویورک نمی توانم پیش بینی کنم.»

وی افزود: «طبیعتا هر چه به ۴ آذر (مهلت تعیین شده برای مذاکرات هسته ای بین ایران و گروه ۱+۵) نزدیک تر می شویم حساسیت کار بیشتر می شود و جلسات در نیویورک و جاهای دیگر حساسیت خاص خود را دارد.»

مخالفان فعالیت‌های هسته‌ای ایران درباره ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای این کشور ابراز نگرانی می‌کنند، ولی ایران همواره این اتهامات را رد کرده است.

مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ هم برای حل اختلاف‌نظرها در این زمینه انجام می‌شود. دو طرف آذر ماه سال گذشته اعلام کردند که به توافقی مقدماتی دست یافته‌اند و فعالیت‌ها برای آغاز نگارش متن پیش‌نویس توافقنامه جامع هسته‌ای آغاز شد.

قرار است دور بعدی مذاکرات دو طرف روز پنجشنبه، ۲۷ شهریور، در نیویورک برگزار شود.