فروشندگان اطمینان دارند که آنها ممنوع نیستند… وزیر فرهنگ لبنان: قطعاتی را کشف و ضبط کردیم که از کلیساها به سرقت رفته بود

عتیقه جات سوری به دلیل فروانی آن ها در بازارهای لبنان با قیمت های مناسبی به فروش می رسند – عکس از الشرق الأوسط

عتیقه جات سوری به دلیل فروانی آن ها در بازارهای لبنان با قیمت های مناسبی به فروش می رسند – عکس از الشرق الأوسط

بیروت پایتخت لبنان شاهد مزایده های علنی فروش قطعات باستانی و اشیای عتیقه (لوکسی) است که از شهر های حلب و دمشق به صورت تقریباً هفتگی به لبنان منتقل می شوند.

این قطعات شامل کالاهای مختلفی از جمله درب های چوبی بزرگی که روی آن ها نقاشی هایی مربوط به دوره های قبل کشیده شده است، به علاوه ستون ها، ظروف سفالی، طلا و جواهراتی است که عمر برخی از آن ها بیش از دویست سال است. علاوه بر این ها مبلمان خانه های حلب و شام قدیم می باشد که به سبک معرق و خاتم کاری با صدف است و در صورتی که خریدار قصد خرید سالن حراج را چند روز پیش از آغاز حراجی داشته باشد به قیمت های وسوسه انگیزی در دسترس قرار می گیرند. با توجه به مقدار قطعاتی که از سوریه منتقل می شوند، باعث کاهش قیمت ها به طور خود کار می شوند.

خالد تدمری، رئیس کمیته آثار باستانی و میراث فرهنگی در شورای شهر طرابلس توضیح می دهد که بسیاری از خانواده های اصیل سوری به دلیل نیاز مادی، میراث اجداد خود را از جمله مبلمان، دست نوشته ها و حتی اسناد و مدارک را می فروشند، کما این که برخی از این عتیقه ها با شدت گرفتن نبردها و درگیری ها و ترک کردن منازل از سوی بسیاری از ساکنانی که تمام میراث تاریخی خود را رها کرده اند، به سرقت رفته اند.

در حال حاضر این قطعات تاریخی و عتیقه جات در بیش از یک سالن و در مغازه های کوچک، به خصوص در منطقه البسطه در بیروت پراکنده هستند. همچنین در بازارهای قدیمی شهر طرابلس در شمال نیز وجود دارند. فروشندگان این کالاها در قبال عرضه آن ها با هیچ مشکلی مواجه نمی شوند زیرا آن ها قطعات باستانی ممنوع را مورد معامله قرار نمی دهند.

از سوی دیگر رونی عریجی وزیر فرهنگ لبنان برای «الشرق الأوسط» تأکید کرد که تجارت و قاچاق آثار باستانی با تخریب آثار تاریخی در سوریه و پس از آن عملیات برنامه ریزی شده غارت و قاچاق به بازارهای بین المللی ، شدت گرفت به طوری که این آثار باستانی با هدف تأمین مالی عملیات داعش به فروش می رسند. وی اشاره کرد که در دوره گذشته، تعدادی آثار باستانی کشف و ضبط شد که برخی از آن ها تقلبی بود و برخی از آن ها از میراث فرهنگی به سرقت رفته از صومعه ها، کلیساها و منازل بود».