حسین امیر عبداللهیان معاون وزیر خارجه ایران - عکس از تسنیم

حسین امیر عبداللهیان معاون وزیر خارجه ایران – عکس از تسنیم

امیر عبداللهیان که برای دیدار با مقامات روسی به مسکو سفر کرده، اعلام کرده که موضع ایران و روسیه در مورد تحولات منطقه و عراق مشترک است.

حسین امیر عبداللهیان، معاون خاورمیانه و آفریقای عربی وزارت امور خارجه ایران بعد از رایزنی با میخاییل بوگدانف، همتای روس خود، دوشنبه شب به خبرنگار ایرنا گفته است که « ایران و روسیه در خصوص تحولات جاری منطقه به ویژه وضعیت عراق و نیز مساله سوریه اشتراک موضع دارند.»

وی اعلام کرده است که موضع ایران و روسیه در مورد “انتخابات ریاست جمهوری در سوریه” مشترک است و این دو کشور این دو انتخابات را به رسمیت می شناسند، وی در اینباره گفت: « خوشبختانه انتخابات ریاست جمهوری در سوریه به خوبی برگزار شد و این روند سیاسی باید در آینده تکمیل شود. »

عبداللهیان افزود: « معتقدیم همه طرف ها در سوریه باید حکومت و مردم این کشور را در مبارزه با تروریسم یاری دهند تا بتوانیم شاهد تشکیل دولتی در این کشور باشیم که خواسته های همه را مورد توجه قرار دهد »

پیش از این نیز ایران و روسیه در مورد بحران سوریه موضعی مشترک را اتخاذ کرده بودند و روسیه از سیاست های ایران در قبال سوریه، حمایت کرده بود. به نظر می رسد در مورد بحران عراق نیز روسیه موضعی مشترک با ایران را اتخاذ کرده است.

معاون وزیر امور خارجه ایران در صحبت های خود با اشاره به هم موضع بودن کشورش و روسیه تاکید کرده است که «اجازه داده نخواهد شد که پس مانده های رژیم صدام و گروه های تروریستی تکفیری، امنیت منطقه را به خطر بیاندازند.»

میخاییل بوگدانف، معاون وزیر امور خارجه روسیه، سفر عبداللهیان به مسکو را فرصتی تازه برای رایزنی در خصوص تحولات جاری میان تهران و مسکو دانسته است.

حسین امیرعبداللهیان روز دوشنبه ۱۰ تیر، در سفری دو روزه برای مذاکره با مقامات روسی در مورد تحولات منطقه به ویژه مساله سوریه و عراق وارد مسکو شد.

به نظر می رسد بحران سوریه و عراق نگرانی های زیادی را برای ایران ایجاد کرده اند، به طوری که عبداللهیان پیش از این نیز در دیدار با سیگرید کاخ، هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل در امور خلع سلاح شیمیایی در سوریه، اعلام کرده بود که «به آینده منطقه خوش بین» نیست و علت این بدبینی را ارسال کمک های نظامی به مخالفان بشار اسد بیان کرده است.

همچنین، ورود گروه داعش از سوریه به عراق و اقدامات این گروه افراطی، نگرانی های زیادی را برای ایران ایجاد کرده است. مقامات ایرانی بارها با اعلام نگرانی خود اعلام کرده اند که در صورتی که عراق نیاز به کمک نظامی داشته باشد، نیرو اعزام خواهند کرد، اما تاکنون نیرویی اعزام نشده است.

از سوی دیگر روسیه که هم موضع با سیاست های ایران محسوب می شود در طی این درگیری ها به دولت عراق هواپیماهای جنگنده ارسال کرده است، به طوری که روز شنبه ۸ تیر ماه، دولت عراق گفته است که پنج هواپیمای جنگنده سوخوی از دولت روسیه خریداری کرده اند که در مقابله با “دولت عراق و شام” (داعش) مورد استفاده قرار خواهند گرفت.