ایران و عربستان

معاون وزیر امور خارجه ایران در دیدار با سفر جدید عربستان اعلام کرده که این کشور خواستار توسعه و تقویت روابط با عربستان سعودی در همه ابعاد است.

امیر عبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه ایران در دیدار با سفیر جدید عربستان روز اول فروردین گفت: «تهران به دنبال تقویت روابط با ریاض در همه ابعاد است و تاثیر گذاری دو کشور توان جهت دهی تحولات جهان اسلام به نفع امت اسلامی و خنثی سازی تویئه ها را دارد.»

عبداللهیان اولویت جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی را توسعه روابط با همسایگان و دولت های عربی دانسته و تاکید کرده است که ایران در این زمینه “برای عربستان اهتمام ویژه ای قائل” است.

پیش از این نیز مقام های ایرانی بارها اعلام کرده بودند که اولویت سیاست خارجی این کشور در برقراری و توسعه روابط با کشورهای همسایه و عربی است. در همین راستا محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران بعد از آغاز کار دولت یازدهم سفرهای مختلفی به کشورهای عربی داشته است و برخی از مقامات بلند پایه این کشورها نیز به ایران سفر کرده اند.

حسن روحانی در مراسم تقدیم استوارنامه عبدالرحمن بن غرمان الشهری سفیر جدید عربستان سعودی تهران در اسفند ۹۲، بر توسعه روابط دو کشور تاکید کرد و گفت: «تعامل و همکاری تهران و ریاض بی تردید می تواند برای ثبات و امنیت کل منطقه مفید باشد.»

روحانی همواره در سخنرانی های خود اعلام کرده است که دولتش مصمم بر حفظ و گسترش روابط صمیمانه با کشورهای اسلامی و به ویژه “عربستان سعودی” است، زیرا به گفته وی «عربستان سعودی جایگاه خاص و ویژه ای برای ایران دارد.»

رییس جمهور ایران خواستار گسترش روابط با عربستان در همه زمینه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و همکاری و تبادل نظر در تمام مسایل منطقه ای و بین المللی است.

عبداللهیان در دیدار با عبدالرحمن بن غرمان الشهری با نیز بر این موضوع تاکید کرد و گفت: «ایران خواستار توسعه همکاری ها در همه ابعاد است.»

الشهری سفیر عربستان در تهران نیز با اشاره به نگاه مثبت ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی به روابط با جمهوری اسلامى ایران گفت: «با توجه به ظرفیت هاى بالاى دو کشور در جهان اسلام شایسته است که روابط در عالی ترین سطح پیگیرى شود. حکمت و درایت رهبران دو کشور در این مسیر است و در شرایط حساس منطقه و جهان اسلام، هماهنگی و همکاری های مشترک یک ضرورت است.»