امیر عبداللهیان معاون وزیر امور خارجه ایران-تسنیم

امیر عبداللهیان معاون وزیر امور خارجه ایران-تسنیم

معاون وزیر امور خارجه ایران در راستای دعوت عربستان سعودی از مقامات ایران اعلام کرده است که ایران آماده مذاکره با مقامات عربستان سعودی است، زیرا که ایران و عربستان می توانند نقش مهمی در بازگرداندن صلح به منطقه ایفا کنند.

امیر عبداللهیان معاون معاون عربی آفریقای وزارت امورخارجه ایران، پنج شنبه شب (۲۵ اردیبهشت) در تلویزیون ملی ایران با اشاره به دعوت عربستان از محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به این کشود گفت که دولت وقت ایران، دید مثبتی به رابطه با عربستان دارد و سیاست خارجی ایران همواره بر مبنای گفت‌وگو با دیگر کشورها استوار است.

وی عربستان را یکی از کشورهای مهم منطقه و جهان اسلام دانست و گفت: «جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی می‌توانند از قابلیت‌های خود برای ایجاد صلح و ثبات در خاورمیانه استفاده‌ کنند و به کشورهای اسلامی کمک کنند تا پیشرفت بیشتری داشته باشند. »

معاون وزیر امور خارجه ایران با اشاره به سیاست های خارجی دولت روحانی اعلام کرد که ایران آماده مذاکره با مقامات عربستان سعودی است. به گفته وی در تمام این مدت گفتگوها و روابط با عربستان سعودی در سطوح مختلف از جمله فرهنگی، بین المللی و منطقه ای دنبال شده است.

وی افزود: «ما به تازگی دعوتی از “سعود الفیصل” وزیر خارجه عربستان (برای سفر «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران به ریاض) دریافت کرده‌ایم. ضمن اینکه شماری از مقامات عربستان پیش از این به اهمیت چنین سفری تاکید کرده بودند.»

عبداللهیان تاکید کرده است که سفر ظریف به عربستان نیاز به فراهم شدن مقدماتی دارد و مواردی که باید درباره آنها بحث شوند نیز باید مشخص شوند؛ به همین دلیل است که این سفر تاکنون انجام نشده است.

سعود الفیصل وزیر امور خارجه عربستان سعودی روز سه شنبه ۲۳ اردیبهشت، در کنفرانس مطبوعاتی در شهر ریاض دعوت رسمی عربستان سعودی از محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران را اعلام کرد و گفت: «عربستان سعودی آماده است هر وقت که آقای ظریف مناسب می داند، از وی استقبال کند.» وی همچنین آمادگی کشورش را برای مذاکره با ایران ابراز داشت.‬

در صورت انجام سفر محمد جواد ظریف به عربستان سعودی، این نخستین سفر یک وزیر خارجه ایران به ریاض پس از ۶ سال محسوب خواهد شد.

آخرین بار منوچهر متکی وزیر خارجه سابق ایران در اسفند ۱۳۸۷ به ریاض سفر کرد.

حسن روحانی رییس جمهور ایران از ابتدای آغاز به کار خود در تابستان ۹۲ هجری خورشیدی، بارها بازسازی روابط با عربستان سعودی را از اولویت های خود ذکر کرده است.

آقای روحانی اسفند ۹۲ در مراسم تقدیم استوارنامه از سوی عبدالرحمن بن غرمان الشهری سفیر جدید عربستان سعودی، به جایگاه ایران و عربستان سعودی در منطقه خاورمیانه اشاره کرد و یادآور شد: «تعامل و همکاری تهران و ریاض بی‌تردید می‌تواند برای ثبات و امنیت کل منطقه مفید باشد.»

رییس جمهور ایران گفت: «تصمیم دولت ایران بر حفظ و گسترش روابط صمیمی و برادرانه با کشورهای اسلامی و به ویژه همسایگان است و در این میان، عربستان سعودی جایگاه خاص و ویژه‌ای برای ایران دارد.»