محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی

محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی

محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی دیروز یکشنبه، ۱۵ سپتامبر، مخالفت خود را با حضور ارتش اسرائیل در مرز بین فلسطین و اردن در شرق کرانه باختری رود اردن اعلام کرد.

عباس که در جمع فارغ التحصیلان دانشگاه استقلال در اَریحا واقع در کرانه باختری رود اردن سخن می گفت، با اعلام نارضایتی فلسطین از حضور نظامی اسرائیل در مرزهای فلسطین و اردن افزود: «تامین امنیت مرزهای فلسطین منحصرا به عهده دستگاه امنیتی فلسطین است و تنها نیروهای بین المللی تحت توافق حقوقی می توانند بر اجرای آنچه در توافق نهایی به دست می آید نظارت کنند.»

هفته گذشته مقامات اسرائیلی با توجیه ناآرامی در منطقه، به ویژه در سوریه، و لزوم تامین امنیت اسرائیل سربازان خود را به دره اردن واقع در مرز اردن و فلسطین فرستاد.

عباس در ادامه تاکید کرد: «تامین امنیت مرزهای شرقی فلسطین با اردن است و اسرائیل بین ما وجود ندارد.»

عباس افزود: «ما با آمریکا و گروه چهار خاورمیانه همکاری می کنیم تا فرایند صلح را به ثمر برسانیم. من باز هم تاکید می کنم که فلسطین با کمک آمریکا و کشورهای عرب و جامعه بین المللی به دنبال راه حل اساسی و طولانی مدت برای درگیری ها با اسرائیل است.»

گروه چهار خاورمیانه گروهی متشکل از ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا، روسیه و سازمان ملل است که به منظور میانجی‌گری در روند صلح در درگیری‌های میان اسرائیل و فلسطین تشکیل شده‌است.

وی با اشاره به غیرقانونی بودن شهرک سازی های اسرائیل خاطرنشان کرد: «ما از شرکتهای اروپایی و بین المللی تقاضا داریم در پروژه های شهرک سازی های اسرائیلی همکاری نکنید چرا که نقض قوانین بین المللی به شمار می رود.»

وی در خصوص مذاکرات کنونی با رژیم صهیونیستی گفت: هدف این مذاکرات اجرای راهکار تشکیل دو کشور بر اساس مرزهای چهارم ژوئن ۱۹۶۷، پایان اشغالگری‌ها، تشکیل کشور مستقل فلسطین، حل و فصل نهایی و آزادی اسیران از زندان‌های اسرائیل است.

وی تاکید کرد: تا زمانی که همه خواسته‌های ما عملی نشود و حقوق مردم ما احقاق نشود، هیچ حل و فصلی صورت نخواهد گرفت.

هفته گذشته در پی وقوع دو انفجار در شهر رفح و برعهده گرفتن مسئولیت این انفجار از سوی گروه «انصار بیت المقدس»، اسرائیل در مرزهایش با مصر به حال آماده باش درآمد.

به دنبال این انفجارها مقامات مصری مرز رفح را به دلایل امنیتی بستند. گذرگاههای زیر زمینی را که از زیر کانال سوئز در مصر به صحرای سینا کشیده شده اند نیز بسته شدند.

محمود عباس امروز طی تماسی تلفنی با رئیس سرویس جدید اطلاعات مرکزی مصر از وی خواست تا باز شدن مرز رفح، به دانشجویان، بیماران، و فعالان عضو سازمانهای بشردوستانه اجازه تردد بدهد.

محمد فرید التهامی، رئیس سرویس جدید اطلاعات مرکزی مصر، در این تماس تلفنی درخواست عباس را پذیرفت.