محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در مجلس این کشور

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در مجلس این کشور

 

در حالی که به نظر می رسد حسن روحانی رئیس جمهور ایران و دولت وی تلاش می کنند ضمن پیش بردن مذاکرات هسته ای و توافق با غرب در این زمینه در جهت رفع تنش بین این کشور با جامعه بین الملل از جمله کشورهای منطقه گام بردارند، جناح های تندرو در ایران دولت این کشور را در زمینه اجرای برنامه های نظامی تحت فشار گذاشته اند.

۲۲  تن از نمایندگان مجلس ایران روز یکشنبه درباره عدم حمایت از پیشرفت‌های دفاعی کشور و جلوگیری از سفر هیأت‌های کارشناسی سایر کشورها در جهت توسعه توان موشکی به ایران از محمد جواد ظریف وزیر خارجه این کشور سؤال کردند.

به گزارش خبرگزاری ها، در سوال این نمایندگان مجلس ایران از وزیر خارجه این کشور آمده است:  “چرا باید وزارت امور خارجه با تحریک سفیر آمریکا در سازمان ملل از سفر هیئت کارشناسی کشورهای دیگر به جمهوری اسلامی جهت توسعه توان موشکی جلوگیری نماید؟”

وزیر خارجه ایران پیشتر نیز در پی اظهاراتش درباره توان دفاعی این کشور، با واکنش تند جناح های سیاسی و مقامات نظامی مواجه شده بود.

در دسامبر گذشته محمدجواد ظریف در جمع دانشجویان دانشگاه تهران گفته بود  که “آمریکا با یک بمب می‌تواند تمام سیستم‌های نظامی ما را از کار بیندازد” و این که «آمریکا از مقاومت مردم ایران هراس دارد»، نه سیستم نظامی آن.

محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران ایران، در واکنش به اظهارات محمدجواد ظریف، او را در امور نظامی «بی‌تجربه» خواند.

وی همچنین با انتقاد تلویحی از توافق اخیر هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی گفت، آن‌ چه ایران در این مذاکرات داده حداکثری و آن‌ چه به دست آورده حداقلی است.

از سوی دیگر همچنین ۲۴ تن از نمایندگان مجلس ایران  روز شنبه طی تذکر کتبی خطاب به رئیس‌جمهور این کشور نسبت به عدم حمایت از برگزاری رزمایش‌های نظامی و موشکی به وی تذکر دادند.

در این تذکر مکتوب آمده است: “آن چیزی که امنیت کشور را حفظ می‌کند، نشان دادن اقتدار ملی و دفاعی است لیکن متاسفانه برای اولین بار طی ۱۰ سال گذشته مجوز برگزاری رزمایش بزرگ سالیانه موشکی نیروهای مسلح در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی متوقف شده است و دستورات لازم جهت تخصیص اعتبارات به منظور پشتیبانی طرح‌های اضطراری نیروهای مسلح صادر نشده است.

در این میان، خبر اعزام ناوهای جنگی ایران به سواحل آمریکا با واکنش وزارت دفاع این کشور (پنتاگون) روبرو شده است.

یک مقام پنتاگون که خواست نامش فاش نشود در گفتگو با ایتارتاس، ضمن ابراز تردید درباره درست بودن این خبر گفت: “ما معتقد نیستیم که ایران ناوهای خود را به سواحل آمریکا فرستاده باشد و در نتیجه در خصوص این موضوع نگران نیز نیستیم.”

روز شنبه ناخدا یکم  “افشین رضایی حداد” فرمانده ناوگان نظامی شمال ایران اعلام کرده بود: “اکنون ناوگروه نیروی دریایی ارتش از سمت آفریقای جنوبی به سوی اقیانوس اطلس در حرکت است تا برای نخستین بار خود را به مرزهای آبی آمریکا نزدیک کند”.

پیشتر در سال ۱۳۹۱ شمسی نیز حبیب‌ الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران، اعلام کرده بود که این کشور تصمیم دارد در چند سال آینده، کشتی های جنگی خود را در آبهای بین المللی و در نزدیکی سواحل آمریکا مستقر کند.

در پی این سخنان روزنامه واشنگتن پست در تحلیلی نوشت: “این اقدام ایران می تواند بخشی از پاسخ جمهوری اسلامی به افزایش حضور نظامی آمریکا در خلیج فارس باشد.”

در سال ۱۳۹۰ نیز اخبار مشابهی درباره برنامه ایران برای اعزام ناو به آبهای آمریکا منتشر شده بود که در پی آن “جی کارنی” سخنگوی کاخ سفید با ادعای اینکه این گونه خبرها را زیاد جدی نمی گیرد، مدعی شد :‌ توان دریایی ایران در حدی نیست که بتواند چنین کاری کند.

در همان زمان ریچارد هرمان مدیر مرکز مطالعات امنیت بین المللی در دانشگاه اوهایو نیز با ادعای اینکه ایران توانایی نظامی و مالی برای حضور بلند مدت دریایی در آب های ساحلی آمریکا را ندارد، گفت:‌ نمی شود این ادعا را جدی گرفت چون نیروی دریایی ایران در مقایسه با نیروی دریایی ایالات متحده بسیار ضعیف است. ایران توانایی حضور در نزدیکی سواحل ما و انجام اقدامات خصمانه از آنجا علیه ما را ندارد و حتی در صورتی که از این ناحیه تهدیدی متوجه ما کند نیروهای آمریکا بلافاصله همه کشتی های آنها را غرق می کنند.