به گزارش ایرنا، «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران که به منظور شرکت در دور جدید مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در ژنو به سر می برد، با «اخضر ابراهیمی» فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در امور سوریه دیدار و گفت و گو کرد.

دیدار دکتر ظریف با اخضر ابراهیمی در مقر اروپایی سازمان ملل متحد در ژنو انجام شد.

فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در امور سوریه در راستای فراهم کردن مقدمات نشست بین المللی ژنو -۲ روز هفتم آبان ماه به تهران سفر کرده بود.

کنفرانس ژنو- ۲ همچون ژنو- ۱ قرار است به دنبال راه حلی برای پایان دادن به بحران سوریه باشد. در کنفرانس ژنو-۱ ایران و عربستان سعودی دو غایب بزرگ بودند.

وزیر امور خارجه ایران پیش از دیدار با اخضر ابراهیمی، یک صبحانه کاری با «کاترین اشتون» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا داشت و با او نیز رایزنی و گفت و گو کرد.

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که بحران سوریه تنها از راه سیاسی و گفت و گوهای سوری- سوری حل خواهد شد. تهران همچنین مخالف هرگونه دخالت خارجی و حمایت از گروه های مخالف مسلح دولتی است.

«ماری هارف» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا چندی پیش در نشستی خبری درباره شرط آمریکا برای حضور ایران در این نشست گفته بود: ایران باید پیش از شرکت در این مذاکرات، از «بیانیه ژنو» که در سال ۲۰۱۲ در حمایت از تشکیل «دولت گذار» در سوریه صادر شده بود، رسما حمایت کند.

«مرضیه افخم» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران همان زمان در پاسخ به این اظهارات گفت: جمهوری اسلامی ایران آماده کمک به حل بحران سوریه بوده و اگر حضور ما به نفع رسیدن به راه حل است، مشروط کردن دعوت از تهران غیرقابل پذیرش است و شرطی را نمی پذیریم.