محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران-عکس ازآسوشیتدپرس

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران-عکس ازآسوشیتدپرس

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در واکنش به زمزمه هایی برای وضع تحریم های جدید علیه ایران در کنگره آمریکا، گفت گر تحریم های جدیدی علیه ایران وضع شود، از نظر این کشور «مرگ توافق نامه ژنو» خواهد بود.

ظریف در مصاحبه با مجله تایم، چاپ آمریکا که روز شنبه هفتم دسامبر در تهران انجام و در روز دوشنبه ۹ دسامبر منتشر شد، گفته که اگر حتی تحریمی برای آینده بخواهد وضع شود، این اتفاق باعث می شود تمام توافق از بین برود.
این گفت و گو در حالی انجام شد که در واشنگتن زمزمه هایی درباره علاقه کنگره آمریکا به وضع تحریم های بیشتر علیه ایران شنیده می شود.

گزارش ها حاکی از آن است که دو سناتور آمریکایی گفته اند می خواهند تحریم هایی وضع کنند که در صورت «بی نتیجه بودن» توافق نامه ژنو در پایان شش ماه، اجرایی شود.

به نظر می رسد، نمایندگان کنگره آمریکا برخلاف رویکرد کاخ سفید به دنبال «تضمین‌های محکم‌تری» به منظور جلوگیری از گسترش برنامه‌ هسته‌ای ایران در ابعاد نظامی هستند.

توافق‌نامه ژنو که در اواخر ماه نوامبر بین ایران و شش قدرت جهانی به امضا رسید، ایران را به همکاری بیشتر با آژانس بین المللی اتمی و همچنین کاستن از برنامه هسته ای ملزم کرد. در ازای آن برخی از تحریم های بین المللی علیه ایران برداشته شد.

محمد جواد ظریف در مصاحبه خود با تاکید بر اینکه «ما به مذاکره زیر فشار علاقه‌‌ای نداریم» گفت: «اگر کنگره تحریم‌های جدیدی وضع کند فقدان جدیت از سوی آمریکا و بی‌میلی آنان برای نیل به یک راه‌حل را نشان می‌دهد.»
وی افزود: «ما هم مجلس داریم. مجلس ما نیز می‌تواند قوانین مختلفی را به تصویب برساند که در صورت شکست مذاکرات جنبه اجرایی به خود گیرد.»
وزیر خارجه ایران همچنین مذاکره احتمالی آینده هیئت ایرانی با طرف آمریکایی را در ژنو بسیار مهم دانست و گفت: «همکاران من در آنجا احتمالا با طرف آمریکایی مذاکرات خواهند داشت که این خود کانال بسیار پراهمیتی به شمار می‌آید.»

وی تصریح کرد: «ایالات متحده آمریکا شاید مهمترین بازیگر در این میان باشد چرا که بخش زیادی از تحریم‌ها که از نگاه ما غیرقانونی هستند از سوی این کشور علیه ایران وضع شده است.»

افخم: گام نهایی در مذاکرات، لغو همه تحریم ها است

مرضیه افخم سخنگوی وزیر امور خارجه ایران نیز روز سه شنبه ۱۰ دسامبر در نشست خبری هفتگی خود با رسانه ها گفت: «در مذاکرات، بر اساس طرحی که جمهوری اسلامی ایران ارائه کرده، گام نهایی را برداشته شدن تحریم های یک جانبه، چند جانبه و تحریم های شورای امنیت سازمان ملل می دانیم.»

افخم درباره احتمال تصویب تحریم های جدید علیه ایران گفت: « براساس مذاکراتی که صورت گرفته و برنامه اقدام مشترک که تفاهم حاصل از مذاکرات بود، از نظر ما ساختار تحریم شکاف برداشته است و فروپاشی آن آغاز شده است.»

وی ابراز امیدواری کرد که بحث تحریم کاملا منتفی شود و افزود: «برای این منظور، تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران کاملا مصمم است که گام نهایی بر اساس لغو کامل تحریم ها و داشتن برنامه هسته ای صلح امیز با لحاظ شدن برنامه غنی سازی و اهداف مورد نظر کشورمان، برداشته شود.»