محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، با رد برچیدن برنامه اتمی کشورش تاکید کرد: “واژگانی که کاخ سفید برای تعریف توافق اتمی از آن استفاده می‌کند با متنی که ایران و دیگر کشورها بر سر آن توافق کرده‌اند، تفاوت دارد.”

آقای ظریف روز چهارشنبه در گفت‌وگویی با شبکه آمریکایی سی‌ان‌ان گفت: “دولت آمریکا توافق شش ماهه با ایران را به نفع خود توصیف کرده است، توصیفی که غیر از واقعیت است.”

وزیر خارجه ایران که همراه رئیس‌جمهور این کشور در محل برگزاری گردهمایی جهانی اقتصاد در داووس سوئیس به‌سر می‌برد گفته است نسخه (تعریف شده توسط) آمریکا، امتیازات را به‌درستی بیان نمی‌کند و در مورد تعهدات ایران بزرگ‌نمایی می‌کند.

به گفته سی ان ان، ظریف دولت اوباما را متهم کرد که به واسطه استفاده از چنین ادبیاتی موجب ایجاد برداشت و تصور اشتباه می شود.

وزیر خارجه ایران به شبکه سی‌ان‌ان گفت تهران قرار نیست سانتریفیوژی را از بین ببرد یا هیچ یک از تجهیزات خود را نابود کند؛ “خیلی ساده ما بالای پنج درصد غنی‌سازی نمی‌کنیم.”

ظریف خاطر نشان کرد: کاخ سفید تلاش می کند تا آن (توافقنامه) را در حکم انهدام و برچیدن برنامه هسته ای ایران به تصویر بکشد. این ادبیاتی است که آنها استفاده می کنند.

ظریف ضمن درخواست از خبرنگار شبکه سی ان ان برای مطالعه متن این توافقنامه گفت: “اگر حتی یک کلمه در کل این متن پیدا کردید که شباهتی به برچیدن داشته باشد و یا بتواند به عنوان برچیدن تعریف شود، من حرف خود را پس خواهم گرفت.”

از سوی دیگر در واکنش به گفته‌های محمدجواد ظریف یک مقام ارشد دولت آمریکا به سی‌ان‌ان گفته است که این موضوع ما را (دولت آمریکا) شگفت‌زده نمی‌کند چون انتظار داشتیم که دولت ایران چنین چیزی را برای مسائل سیاسی داخلی خود بیان کند.

فشار داخلی بر دستگاه دیپلماسی ایران

در این میان اخبار متعدد حاکی از آنست که بعضی نمایندگان مجلس ایران به شدت برای توضیح درباره مفاد توافقنامه اخیر هسته ای بین ایران و گروه ۱+۵ بر وزارت خارجه این کشور فشار می آورند.

به گزارش خبرگزاری فارس، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران برای بررسی سؤالات ۱۱ نفر از نمایندگان مجلس، وزیر امور خارجه این کشور را برای حضور در این کمیسیون فراخوانده است.

محمدجواد ظریف هفته آینده برای پاسخگویی به سؤالات ایرج ندیمی نماینده لاهیجان، حسینعلی شهریاری نماینده زاهدان، حمید رسایی نماینده تهران، ابراهیم آقامحمدی نماینده خرم‌آباد، علی‌اکبر آقایی نماینده سلماس، فرهاد بشیری نماینده پاکدشت و همچنین پرسش مشترک جواد کریمی‌قدوسی، بهرام بیرانوند، احمد آریایی‌نژاد، ابوالقاسم جراره و حبیب آقاجری نمایندگان مشهد، بروجرد، ملایر، بندرعباس و بندر ماهشهر در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی پارلمان حاضر می‌شود.