محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران (راست) حسن روحانی رئیس جمهور ایران

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران (راست) حسن روحانی رئیس جمهور ایران

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران ۲۶ فروردین ماه، در مصاحبه با خبرگزاری رویترز در مذاکرات هسته‌ای از تندروهای داخل ایران ترسی ندارد.

وزیر خارجه ایران در این مصاحبه که در امارات متحده عربی انجام شد، نسبت به نتیجه مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه پنج به علاوه یک ابراز خوش‌بینی کرده است.

ظریف ضمن یادآوری آن که در ایران «اراده سیاسی برای گرفتن پاسخ وجود دارد،» گفت اگر طرف‌های مذاکره به توافق خوبی برسند «مخاطبان داخلی راضی خواهند بود… البته برخی از مردم هرگز راضی نخواهند بود، ولی آن هم پیش می‌آید. چون ما جامعه‌ای چندصدایی داریم.»

حمید فرخنده، تحلیلگر سیاسی، در گفتگو با شرق پارسی سخنان ظریف را نشان از حمایت رهبر جمهوری اسلامی از تیم مذاکره کننده خواند و گفت: «این سخنان حاکی از آن است که بالاترین نهاد قدرت در ایران، یعنی نهاد رهبری، پشت این مسئله است. علی رغم هیاهوهای تندروهای راست گرا در داخل ایران، آیت الله خامنه حامی مذاکرات هسته است.»

ظریف در این مصاحبه تاکید کرد که هیچ ترسی از تندروهای مخالف در داخل ایران ندارد و مذاکرات را با هدف رسیدن به توافق جامع هسته ای تا پایان ماه ژوییه ادامه خواهد داد.

در حال حاضر وی به نمایندگی از ایران مذاکراتی را با نمایندگان ارشد کشورهای گروه پنج به علاوه یک پیش می‌برد که هدف از آن رسیدن به توافقی جامع و فراگیر در مورد برنامه اتمی است.

فرخنده تاکید کرد: «پشتیبانی آیت الله خامنه زمانی حاصل شده که ایران شاهد اختلافات عمده با آمریکا است و هر دو سوی سخن از بی اعتمادی به یکدیگر می زنند. ظریف هم به همین حمایت ارجاع می کند.»

توافق اولیه میان ایران و ۵+۱ که در آذر ماه بسته شد و تعلیق برخی فعالیت‌های اتمی ایران را در برابر کاهش برخی تحریم‌ها در بر می‌گیرد، ۲۹ تیر ماه به پایان می‌رسد. دو طرف تا آن زمان فرصت دارند تا به توافق نهایی دست یابند.

روحانی در سیستان بلوچستان: می‌توان ظرف شش ماه به توافق نهایی رسید

حسن روحانی رییس جمهور ایران شامگاه سه‌شنبه در جلسه توسعه و سرمایه‌گذاران استان سیستان و بلوچستان، ابراز امیدواری کرد که «استان سیستان و بلوچستان که تا به امروز به عنوان استانی محروم شناخته شده، از فردا استانی به سمت توسعه و در آینده استانی باشد» که از لحاظ توسعه اقتصادی هم‌پای توسعه فرهنگی و معنوی مردم دلاور و قهرمان این استان قرار گیرد.

وی با اشاره به توافق اولیه با ۱+۵ و تلاش تیم مذاکره‌کننده ایران برای رسیدن به توافق نهایی، گفت: «امروز همگان معتقدند که دستیابی به توافق نهایی در همین مدت شش ماه امکان‌پذیر است؛ البته مسائل سختی پیش روی ما قرار دارد، اما بحمدالله پیشرفت‌هایی صورت گرفته و اگر با همین روند ادامه پیدا کند، می‌توان ظرف مدت شش ماه به توافق نهایی رسید.»

رییس‌جمهور ایران ادامه داد: «این به معنای رفع همه تحریم‌ها و ایجاد مناسبات پولی و مالی با دنیا خواهد بود.»

فرخنده در ارتباط با این سخنان روحانی به شرق پارسی گفت: «در جمهوری اسلامی دو نهاد اصلی قدرت هست، یکی اصولگرایان که در راس آنان آیت الله خامنه ای است. و دیگری جناح اعتدالگرا و اصلاح طلب است که در راس آنان رییس جمهور است. باید در نظر گرفت که روند مذاکرات هسته ای بدون تایید آیت الله خامنه ای ادامه پیدا نمی کرد. این موضوع به وضوح مشهود است و می توان نشانه های آن را در قاطعیت روحانی درباره مذاکرات و سستی او در مذاکراه با ایالات متحده یا رفع حصر رهبران جنبش سبز دید.»

فرخنده افزود: «حمایت آیت الله خامنه ای نشان از آن دارد که نهاد رهبری هم خواستار رفع تحریم ها و پیشرفت اقتصادی ایران است و اعلام هم کرده از تیم مذاکره کننده هم حمایت می کند.»

فرزانه روستایی روزنامه نگار و کارشناس سیاسی و هسته ای هم در این باره به شرق پارسی گفت: «همه نهادهای ایران تلاش دارند این مذاکرات به نتیجه برسند. اما به نظر من مجموع مفادی که در مذاکرات مطرح شدند را نمی توان در شش ماه به نتیجخ رساند. برای مثال غرب تلاش دارد موضوع حقوق بشر و فعالیت های موشکی ایران را از حاشیه به متن مذاکرات می کشاند که این امر مذاکرات طولانی تر و پیچیده تر می کند.»

وی در ادامه افزود: «از جانب چند گام اساسی برداشته شد، از جمله کاهش ذخایر اورانیوم و نظارت کامل بر تاسیسات آب سنگین اراک، بسیار بلند بودند. اما گام هایی که غرب برداشته جامع نبود. غرب می بایست سه گام اساسی بردارد: شورای امنیت چهار تحریم عمده علیه ایران را بردارد، آمریکا تحریم های تجاری و نفتی علیه ایران را رسما حذف کند، اتحادیه اروپا هم می بایست تحریم های نفتی علیه ایران را لغو کند. اگر این سه گام برداشته شود.»

روحانی خاطرنشان کرد: «امروز شرایط کشور و شرایط بین‌المللی به گونه‌ای است که سرمایه‌گذاری در ایران تسهیل شده و فرصتی مغتنم به شمار می‌رود چراکه ایران کشور بکری است و می‌توان در سال‌های آینده شاهد شکوفایی سرمایه‌گذاری در کشور باشیم و این نه تنها نظر دولت بلکه نظر اغلب کارشناسان و سرمایه‌گذاران جهانی است.»