محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران با کاترین اشتون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نیویورک دیدار و گفتگو کرد.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران با کاترین اشتون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نیویورک دیدار و گفتگو کرد.

خبرگزاری های داخلی روز جمعه ۱۹ مهر به نقل از منبع آگاه اعلام کردند که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در افتتاحیه نشست ۱+۵ ژنو حضورخواهد داشت و ادامه مذاکرات بر عهده معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه خواهد بود.

در این گزارش آمده است که در ابتدای مذاکرات ظریف، رییس هیئت ایرانی و کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، ریاست دو طرف را برعهده دارند و پس از انجام گفت و گوهای ابتدایی، قرار است نشست در سطح معاونان ادامه یابد.

ریاست هیئت ایرانی در روزهای آتی مذاکرات برعهده سیدعباس عراقچی، معاون حقوقی وبین‌الملل وزارت خارجه خواهد بود.

خبرگزاری مهر به نقل از یک منبع آگاه نوشت: «ترکیب هیئت ایرانی در مذاکرات ژنو؛ محمد جواد ظریف، عباس عراقچی معاون بین الملل وزیر امور خارجه، مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه، حمید بعیدی نژاد مدیر کل سیاسی و امور بین الملل وزارت امور خارجه، امیری مدیر کل پادمان وزارت امور خارجه و احتمالا بهروز کمالوندی، معاون اداری و مالی وزارت امور خارجه خواهند بود.»

بر اساس این گزارش، هیئت مذاکراتی ۱+۵ را کاترین اشتون، رییس‌ سیاست خارجی اتحادیه اروپا، هلگا اشمید، معاون اشتون، سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه، وندی شرمن نماینده آمریکا، هانس دیتر لوکاس معاون وزیر خارجه آلمان، سایمون گس، معاون وزیر خارجه انگلیس، ژاک اودیبر، معاون وزیر خارجه فرانسه و نماینده چین تشکیل می‌دهند.

نتایج مذاکرات این نشست اهمیت زیادی برای کشورهای غربی و ایران دارد. به طوری که اشتون از واشنگتن خواسته بود، اعمال تحریم های جدید علیه ایران را به بعد از برگزاری نشست ۱+۵ موکول کند. از سوی دیگر ایران اعلام کرده که برای این نشست با طرح جدیدی حضور خواهد یافت.

بعد از پیروزی حسن روحانی در انتخابات اخیر ریاست جمهوری ایران و موضع گیری های اخیر ایران درباره پرونده هسته ای، بسیاری از شخصیت های سیاسی و بین المللی از کنگره آمریکا خواسته بودند برای افزایش فشارها بر ایران دست نگه دارد.

با توجه به موضع گیری دولت جدید ایران درباره مسائل هسته ای، مجلس سنای آمریکا بررسی طرح مصوب کنگره برای اعمال فشارها و تحریم های بیشتر علیه این کشور را به بعد از برگزاری نشست ۱+۵ در ژنو موکول کرد.

خبرگزاری فارس روز جمعه ۱۹ مهر در این باره نوشت: «تیم ایران به ریاست ظریف در این دور از مذاکرات با جدیت و با اختیارات لازم برای مذاکره‌ای هدفمند و رو به جلو آماده است و قرار است طرح پیشنهادی جدید و مکتوب خود که مبتنی بر رویکردهای واقع بینانه است را به ۱+۵ ارائه کند.»

پس از آنکه ظریف و اشتون اول مهر (۲۳ سپتامبر) در حاشیه شصت و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک درباره روند مذاکرات به توافق رسیدند، مذاکرات ایران و ۱+۵ برای اولین بار در سطح وزرای امور خارجه ۲۶ سپتامبر در نیویورک برگزار شد. در حاشیه این نشست، ظریف و جان کری، وزرای خارجه ایران و آمریکا درباره برنامه هسته‌ای ایران، با یکدیگر ملاقات دوجانبه داشتند که کشورهای غربی و ایران این دیدار را مثبت ارزیابی کردند.

مذاکرات ایران و ۱+۵ روز سه شنبه ۱۵ اکتبر (۲۳ مهر) در ژنو آغاز خواهد شد. وزیر امور خارجه ایران به همراه تیم مذاکره کننده روز دوشنبه عازم سوئیس خواهند شد. ظریف دوشنبه شب در ضیافت شام با کاترین اشتون حضور پیدا خواهد کرد.