وزیر امور خارجه ایران می گوید کشورش برای گفتگو و مذاکره با عربستان سعودی در هر سطحی آمادگی دارد.

محمد جواد ظریف که هم اکنون در نخستین مرحله از سفر دوره ای خود به منطقه در لبنان به سر می برد در بدو ورود به بیروت در پاسخ به پرسشی درباره روابط ایران و عربستان سعودی گفت: ایران برای برقراری بهترین روابط با عربستان سعودی تاکید دارد و روابط ایران با عربستان برای صلح و امنیت منطقه حائز اهمیت است.

وی تاکید کرد: ما برای گفت وگو و مذاکره با برادران عربستانی در هر سطحی آمادگی داریم.

در ماه های اخیر، موضوع روابط ایران و عربستان سعودی با توجه به حساسیت ها و چالش های منطقه ای و بین المللی مورد توجه بسیاری مقامات و نیز تحلیلگران بوده است.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران قبل و بعد از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری در گفتگوهای مختلف بر ضرورت گسترش روابط تهران و ریاض تاکید کرده است.

وی از جمله در گفتگویی اختصاصی با الشرق الاوسط گفته بود: “، من در نظر دارم رقابت ناخوشایند بین دو کشور را که اخیرا تشدید شده به احترام متقابل و توافقاتی به نفع دو طرف و نیز همکاری به منظور ارتقای امنیت و برقراری ثبات در منطقه تبدیل کنم.”

وی همچنین گفته بود: “ایران و عربستان سعودی می توانند به همراه هم نقش مثبتی در برخورد با مسائل منطقه ای مانند امنیت خلیج فارس ایفا کنند. دولت آینده من قصد ندارد در امور داخلی هیچ کشوری مداخله کند و به دیگران هم اجازه نمی دهد در امور ایران دخالت کنند.”

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران هم در گفتگویی با مجله تایم که در آذر ماه منتشر شد در پاسخ به این سوال که “نظرتان درمورد کشورهای حاشیه خلیج (فارس) و عربستان سعودی که هنوز هم نمی خواهند با شما ملاقات داشته باشند چیست؟” گفت: “نه. اصلا. اینطور نیست که آنهانمی خواهندمراببینند.کشورهای بسیاری درحاشیه خلیج فارس هستند که به خوبی از من استقبال کردند.من بحث های بسیار مثبتی پیرامون موضوعات منطقه ای با آنها داشتم وهمه آنها از توافق ژنو استقبال کردند و آن را پیشرفتی مثبت در راه برقراری امنیت و سطح همکاریها در منطقه دانستند.همه منتظرند ببینند فصلی جدید در روابط میان ایران با کشورهای جنوب نوار ساحلیˈخلیج فارسˈ گشوده شده است.

وی افزود: “این بسیار دلگرم کننده است.من به سعودی ها هم اعلام کرده ام که آماده ام به عربستان سعودی سفر کنم.حتی دیدارهایی هم ترتیب داده شد اما مشکلی بوجود آمد که ما امکان تطابق دادن خود با همه دیدارهایی که برنامه ریزی شده بود را نداشتیم. بنابراین تصمیم گرفتیم سفر را به زمانی مناسب موکول کنیم.”

ظریف افزود: “این به معنای آن نیست که میان ایران و عربستان سعودی یک مشکل سیاسی وجود دارد. البته ما اختلافاتی داریم و درباره موضوعاتی هم دیدگاهها و نقطه نظرات متفاوت با هم داریم اما حتی در یک خانواده هم میان خواهران و برادران اختلاف نظر وجود دارد. همه ما با هم اختلاف نظر داریم. موضوعاتی هست که دیدگاهها,رویکردها ,راهبردها و تاکیتکهای ما راجع به آنها متفاوت است.”

وزیر خارجه ایران همچنین گفت “:درهر دو کشور ایران و عربستان سعودی قومیت های مختلفی زندگی می کنند و این به نفع ماست که از بروز این شکافهای قومیتی جلوگیری کنیم و یک رابطه صمیمانه و برادرانه میان فرقه های متنوع اسلامی داشته باشیم. بنابراین هم برای ایران و هم برای عربستان سعودی مهم است که به یک درک مشترک برسند و ببینند از چه راههایی می توانند نگذارند یک چنین اختلافات فرقه ای شکل بگیرد و نهادینه شود.”