محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران

وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد که ترکیب تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نهایی شده است.

به‌گزارش خبرگزاریهای ایران، ظریف روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: “فکر می‌کنم تصمیم نهایی در مورد تیم مذاکره‌کننده توسط رئیس جمهور نهایی شده است و دفتر ایشان ابلاغ خواهد کرد.”

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز شنبه این هفته گفته بود مذاکرات بین ایران و آژانس پنجم مهر ماه در وین برگزار خواهد شد.

همچنین صالحی موضوع مذاکرات بین ایران و آژانس را بحث مطالعات ادعایی عنوان کرد که از سوی کشورهای غربی به عنوان تخلف ایران مطرح شده است.

وزیر خارجه ایران از سوی دیگر روز چهارشنبه گفت که سفر حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، به نیویورک قطعی شده و قرار است وی در مجمع عمومی سازمان ملل شرکت کند.

به‌گفته محمدجواد ظریف، حسن روحانی در نیویورک “یک جلسه سخنرانی در مجمع عمومی، یک سخنرانی در حوزه خلع سلاح هسته‌ای به‌عنوان رئیس جنبش عدم تعهد” خواهد داشت و همچنین در جلسه وزیران خارجه جنبش عدم تعهد سخنرانی و با ایرانیان مقیم آمریکا دیدار خواهد کرد.

ترکیب تیم مذاکره کننده ایران در ماه های اخیر و با توجه به انتخاب حسن روحانی رئیس جمهور جدید ایران مورد توجه خاص بسیاری رسانه ها و محافل سیاسی بوده است.

گمانه زنی درباره ترکیب تیم جدید مذاکرات هسته ای ایران به نهاد ها و رسانه های داخل ایران محدود نمی شده و به نظر می رسد بسیاری محافل بی صبرانه منتظرند بدانند در مذاکرات پیش رو با چه ترکیبی روبرو خواهند شد، ترکیبی که خود تا حدودی در مشخص کردن نوع نگاه و رویکرد جمهوری اسلامی ایران در این مذاکرات تعیین کننده خواهد بود.

در این میان، نام افرادی از طیف های مختلف سیاسی از علی اکبر ولایتی گرفته تا سیروس ناصری و حسین موسویان در گمانه زنی ها شنیده می شده است.

تیم قبلی مذاکرات هسته ای ایران را افرادی چون سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، محمد هادی زاهدی وفا، رئیس سابق مرکز تحقیقات دانشگاه امام صادق، علی اصغر سلطانیه، نماینده پیشین ایران در آژانس بین المللی انرژی هسته ای، علی باقری، معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی و نیز مهدی صفری، نماینده سابق ایران در مذاکرات رژیم حقوقی خزر تشکیل می دادند.