محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران -عکس از شرق پارسی

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران -عکس از شرق پارسی

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نسبت به رسیدن به توافقی بر سر پرونده هسته ای ایران ابراز امیدواری کرد و با این وجود خاطر نشان کرد نرسیدن به چنین توافقی در این نشست را «فاجعه» نمی داند.

ظریف در گفتگو با شبکه تلویزیونی فرانس۲۴ درباره خوشبین نبودن رهبر و رئیس جمهور ایران گفت ایران نسبت «نگرش، رفتار و رویکرد برخی از اعضای پنج به علاوه یک» بی‌اعتماد است و اعتماد مردم ایران باید دوباره جلب شود.

وزیر خارجه ایران در این گفتگو تاکید کرد در مذاکرات هسته‌ای پیشین میان ایران و ۵+۱ در ژنو، طرف های مذاکره به چارچوبی برای همکاری دست یافتند. وی در ادامه افزود: «چارچوب مذاکره باید هدف مشترکی داشته باشد. ما از جانب خودمان هدف را تعریف کردیم. این هدف از سوی ما ادامه غنی سازی اورانیوم آن هم به صورت منحصرا صلح آمیز است.»

وی بلافاصله تاکید کرد «این هدف می تواند به آسانی هدف طرف دیگر مذاکره هم باشد.»

ظریف گفت: «من بر این باورم که رسیدن به توافق در این هفته امکان‌پذیر باشد. اما من فقط از طرف خودمان صحبت می‌کنم. من نمی‌توانم در مورد طرف دیگر هم صحبت کنم.»

وی نسبت به رسیدن به توافقی بر سر پرونده هسته ای ایران ابراز امیدواری کرد با این وجود خاطر نشان کرد نرسیدن به چنین توافقی در این نشست را «فاجعه» نمی داند. او گفت: «اگر در این دور از مذاکرات به توافقی نرسیدیم، در دور بعدی خواهیم رسید.»

وزیر خارجه ایران «عزم سیاسی و شجاعت» همه طرف‌ها را برای رسیدن به توافق لازم و ضروری خواند.

ایران و پنج عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل – آمریکا، چین، روسیه، فرانسه و انگلیس به علاوه آلمان –۱۵ و ۱۶ اکتبر سال جاری پیشنهاد جدیدی را به گروه ۱+۵ درباره برنامه هسته ای خود ارائه داد.

دور بعدی مذاکرات هسته ای بین ایران و گروه ۱+۵ قرار است دو روز آینده ۷ و ۸ نوامبر به منظور پیگیری اقدامات دیپلماتیک برای رسیدن به راه حلی برای مساله هسته ای ایران دنبال شود.

ظریف روز سه‌شنبه برای شرکت در سی و هفتمین کنفرانس عمومی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد موسوم به یونسکو، وارد پاریس شد.

وزیر خارجه ایران روز چهارشنبه برای شرکت در مذاکرات هسته‌ای، پاریس را به مقصد ژنو ترک خواهد کرد.

تایمز لندن در گزارش دیروز ۵ نوامبر خود مدعی شده در صورت توقف تمام فعالیت های هسته ای به ایران، بسته پیشنهادی غرب به این کشور به صورت مشروط اجازه خواهد داد به بخشی از درآمدهای نفتی خود که به دلیل تحریم ها در کشورهای خارجی ضبط شده است، دسترسی پیدا کند.

این روزنامه از رابرت اینهورن، مشاور ویژه وزارت امور خارجه آمریکا در امور مبارزه با تکثیر سلاح‌های اتمی و نظارت بر تسلیحات، در زمان هیلاری کلینتون، به عنوان منبع خبری خود نام برده است.

به گفته اینهورن ایده بازگرداندن بخشی از درآمدهای نفتی تهران از آن جایی شکل گرفت که غرب تصمیم گرفت بدون برداشتن تحریم‌ها، فشارهای اقتصادی بر ایران را کم کند. با چنین تصمیمی ایران می تواند به درآمد حاصل از فروش نفت به کشورهای ژاپن، چین و هند دسترسی پیدا کند.