عکس از رویترز

عکس از رویترز

با وجود بعضی تنش های سیاسی بین المللی که به نوعی بر مذاکرات هسته ای بین ایران و گروه ۱+۵ سایه انداخته است، وزیر امور خارجه ایران گفته است این گفتگوها به خوبی به پیش می رود.

به گزارش خبرگزاری ها، محمد جواد وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه تاکید کرده است براینکه نسبت به دستیابی به توافق نهایی در ۲۰ ژوئیه (۲۹ تیر) خوش بین است، افزود مذاکرات به خوبی پیش می رود.

یکی از مسائلی که گفته می شود می تواند به صورت غیرمستقیم بر این مذاکرات تاثیر بگذارد بحران اوکراین است و فشارهای بین المللی بر روسیه و نیز احتمال شکاف جدی تر میان کشورهای گروه۱+۵ است.

در همین حال مایکل مان سخنگوی مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا گفته است مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای ۱+۵ بدون تاثیرپذیری از تحولات اوکراین ادامه می یابد.

دکتر علی بیگدلی، استاد حقوق بین الملل دانشگاه شهید بهشتی در تهران، درباره مذاکرات گروه ۱+۵ در وین به شرق پارسی گفت: «نه تنها ایران بلکه پنج کشور دیگر مذاکره کننده نمی توانند به شرایط پیش از توافق ۲۰ ژانویه بازگردند و پیش بینی و یا خوش بینی آقای ظریف نیز دور از نظر نیست؛ چرا که خوش بینی وزیر امورخارجه ایران همان دستورالعملی است که مذاکرات را به توافق ۲۰ ژانویه کشاند».

وی افزود: «همیشه در مذاکرات دیپلماتیک مشکلاتی در سر راه به وجود می آید مانند حضور اشتون و ملاقاتهایش در تهران که کاملا برنامه ریزی شده و هماهنگ با مسئولین ذی ربط در ایران بود و بحران کریمه و الحاق آن به روسیه که از دوستان نزدیک ایران به شمار می رود. بنابراین برای دستیابی به توافق نهایی باید از چالش هایی که از حاشیه بر متن سایه می اندازند دوری کرد و آنها را تبدیل به بحران نکرد».

به گفته این استاد دانشگاه شهید بهشتی ایران، «کابینه اوباما و روحانی برای رسیدن به توافق نهایی مسیر مناسبی را طی می کنند اما باید این توافق ها هر چه سریع تر نهایی شود و در صورتی که مشکل جدی از سوی تندروها پیش نیاید در تابستان حتما شاهد لغو تحریمها خواهیم بود».

آخرین دور از مذاکرات هسته ای در وین در سطح معاونان وزیران امور خارجه هفت کشور با موضوع تاسیسات آب سنگین اراک، از روز سه شنبه برای دو روز آغاز شد.

در این مرحله از گفت و گو ها هیئت های مذاکره کننده از ایران و گروه ۱+۵ به ریاست سید عباس عراقچی و هلگا اشمید درمورد آخرین موضوع مطرح شده در این دور از گفت و گو ها که مربوط به تاسیسات آب سنگین اراک است تبادل نظر خواهند کرد.

مذاکرات ایران و کشورهای ۱+۵ صبح روز گذشته در پی ملاقات کاترین اشتون و محمد جواد ظریف در یک جلسه رسمی با حضور روسای تیم ها آغاز شد . در پی این دور مذاکرات کاشناسی در سطح معاونین وزای خارجه تا حدود ساعت ۱۰ شب به وقت محلی ادامه داشت .

جلسه اختتامیه مذاکرات ایران و ۱+۵ در وین در مقر سازمان ملل در این شهر با حضور ظریف و اشتون برگزار خواهد شد و سپس عصر روز چهارشنبه نشست خبری طرفین برگزار می شود.

سید عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران روز سه شنبه در پایان روز اول مذاکرات در جمع خبرنگاران گفت: «فضای مذاکرات خوب و جدی بود و بحث ها خیلی صریح و رک و در عین حال در فضای سالم مطرح شد.»

معاون وزیر خارجه در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر در خصوص جمع بندی مذاکرات پیرامون رفع تحریم ها و نیز پیشنهادات طرف ایرانی درباره موضوع آب سنگین اراک گفت: «قرار نبوده و نیست که در این دور و دور بعدی به جمع بندی برسیم.»

وی تصریح کرد: «قرار است طرفین دیدگاه های خود را مطرح کنند که به درک مشترک برسیم چه غنی سازی ، چه رفع تحریم ها و هر موضوع دیگری و در مورد اراک هم همین طور است.»

از سوی دیگر در حالی که مذاکرات دور جدید مذاکرات هسته ای ادامه دارد، ۸۳ نماینده مجلس سنای آمریکا با انتشار نامه‌ای خطاب به باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا از وی خواسته‌اند از دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کند.

امضاکنندگان این نامه که سه‌شنبه (۱۸ مارس/ ۲۷ اسفند) منتشر شده است، از رئیس جمهور آمریکا خواسته‌اند برای مقام‌های جمهوری اسلامی روشن کند که در صورت دست نیافتن به توافق نهایی در برنامه هسته‌ای، این کشور با پیامدهای سنگینی از جمله افزایش تحریم‌های نفتی روبرو خواهد شد.