وزیر خارجه ایران در دیدار با همتای نیوزیلندی اش - عکس از ایرنا

وزیر خارجه ایران در دیدار با همتای نیوزیلندی اش – عکس از ایرنا

در شرایطی که مقامات ایران به تازگی از کارشکنی بعضی اعضای گروه ۱+۵ در چارچوب مذاکرات هسته ای گلایه کرده اند، وزیر امور خارجه ایران نیز در سخنانی نسبتا تهدیدآمیز در این باره گفته که در صورت تحقق نیافتن توافق در وین هر طرف این حق را دارد که به سیاست های قبل از توافق ژنو باز گردد که این شامل طرف ایرانی نیز می شود.

به گزارش خبرگزاری ها، محمدجواد ظریف صبح روز یکشنبه در نشست خبری مشترک با موری مک‌کالی وزیر امور خارجه نیوزیلند گفت: «ما از ابتدا و بخصوص در طی یکماه گذشته با جدیت و با طرح هایی که برای رسیدن به راه حل است و نه مواضع گذشته، وارد مذاکره شدیم، طرف مقابل هم باید با همان جدیت وارد شود تا به نتیجه برسیم.»

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که اگر در مدت زمان مقرر برنامه اقدام مشترک جامع نهایی نشود و شرایط تمدید توافق ژنو فراهم نشود چه خواهد شد و آیا ایران به شرایط قبل از توافق ژنو باز خواهد گشت گفت: ما برای موفقیت مذاکرات تا ۲۹ تیر تلاش می کنیم و اگر ۲۹ تیر ممکن نبود بر اساس توافق ژنو برای تمدید تصمیم گیری خواهیم کرد.

وزیر امور خارجه ایران با اشاره به مذاکراتش با همتای نیوزیلندی در تهران گفت: در موضوع عراق و هسته ای مذاکرات خوبی داشتیم و تاکید کردیم که جمهوری اسلامی ایران با تمام توان وارد مذاکرات شده است و در صورتی که حسن‌نیت در طرف مقابل وجود داشته باشد، این امکان هست که تا آخر این ماه به راه حل دست یابیم.

آقای ظریف همچنین در پاسخ به سوالی در این زمینه که به گفته برخی وین ۵ یک شکست برای مذاکرات بود و با توجه به اختلافات موجود ارزیابی شما از مذاکرات چیست و فکر می کنید آیا اختلافات مبنایی قابل حل است، اظهار داشت: مذاکرات یک روند است یک بازی نیست که در یک مرحله ای پیروز شویم و در مرحله دیگر شکست بخوریم.

وی با اشاره به اینکه در آخرین مهلت مذاکرات مشخص می شود که موفق بوده است یا خیر؟، بیان کرد: تا مرحله نهایی که اولین ضرب الاجل آن پایان تیر ماه است و بر اساس توافق ژنو یکسال پس از توافق مهلت رسیدن به توافق نهایی وجود دارد، احساس می‌کنیم همه باید تلاش کنند تا پایان تیر ماه مذاکرات صورت گرفته و به نتیجه برسد.

ظریف گفت: نمی توانیم بگوییم وین ۴ یا وین ۵ کدام یک موفق تر بوده و یا کمتر از ژنو ۳ موفق بوده است معمولا مذاکره را در پایان مذاکره می سنجند طبیعت این گونه مذاکرات این است که تا روز آخر برخی از بازیگران این عادت را دارند و تلاش می کنند مواضع خود را مطرح کنند و روز آخر به این باور برسند که مواضع را تغییر دهند.

پنجمین دور از مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای ۱+۵ متشکل از آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا و آلمان روز جمعه (۳۰ خرداد) در وین پایتخت اتریش به پایان رسید.

وزیر امور خارجه ایران بعد از پایان این مذاکرات وجود اختلاف بر سر “محتوا و نحوه نگارش توافقنامه جامع هسته‌ای” را تایید کرد و گفت: “در این دور روی نگارش کار کردیم، ولی هنوز نمی‌توانیم بگوییم متنی وجود دارد.”

ظریف در همین حال با ابراز خوش بینی درباره نتیجه مذاکرات هسته ای گفت: هنوز احتمال خوبی می دهم که اگر طرف مقابل وارد مذاکره جدی شود به نتیجه مناسب برای هر دو طرف می رسیم که برنامه صلح آمیز هسته ای ایران ادامه یابد و طرف مقابل هم اطمینان می یابد که برنامه همواره صلح آمیز بماند.

در این میان دکتر محمد صدر مشاور وزیر خارجه ایران در گفتگویی با “نامه نیوز” گفت که پرونده هسته ای ایران همچنان در اختیار شورای عالی امنیت ملی ایران است و به وزارت خارجه این کشور بازنگشته است.

وی در مصاحبه ای که دیروز منتشر شد گفت: «پرونده به وزارت امور خارجه بازنگشته است و تنها مذاکرات را وزارت امور خارجه برگزار می‌کند ولی هنوز خود پرونده در شورای عالی امنیت ملی است و تصمیم نهایی در این شورا اتخاذ می‌شود.»

دور بعدی مذاکرات هسته‌ای ایران روز دوم ژوئیه (۱۱ تیر) در وین برگزار می‌شود.