محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران اعلام کرده است که احتمال حل و فصل کامل موضوع هسته ای ایران در شش ماه آینده وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا، محمد جواد ظریف روز دوشنبه سوم ژانویه ( چهاردهم بهمن) در محل شورای روابط خارجی آلمان گفته است که احتمال تمدید شش ماهه توافق ژنو تا ژانویه ۲۰۱۵ (دی ماه ۱۳۹۳) برای رسیدن به توفق جامع اتمی میان ایران و گروه ۵+۱ وجود دارد.

وزیر امور خارجه ایران در این رابطه گفت: «هرچند که با احتمال تمدید شش ماهه مهلت تعیین شده در توافق ژنو برای مذاکرات فنی و کارشناسی،به هر حال ما تا ۲۰ ژانویه ۲۰۱۵ ( یکسال) برای توافق فرصت داریم اما من اعتقاد دارم که می توانیم حتی زودتر ازشش ماه و قبل از ۲۰ جولای به توافق نهایی برسیم.»

وی افزود: «به همین منطور، من و خانم اشتون حداقل یک بار در ماه ملاقات خواهیم داشت و ملاقات هایی نیز به صورت متناوب در سطوح پایین تر و کارشناسی انجام می شود.»

در همین رابطه خبرگزاری های غیر ایرانی نیز از قول وزیر امور خارجه ایران نقل کرده اند که «ما باید از شش ماهی که داریم استفاده کنیم تا به یک توافق دست یابیم،‌ زیرا اگر این فرصت شش ماهه را از دست بدهیم، حرکتی که آغاز شده است به سمت دیگر منحرف خواهد شد.»

ظریف در شورای روابط خارجی آلمان بعد از سخنرانی، به سوال های حاضرین در این نشست؛ دیپلمات ها، سیاستمداران و کارشناسان سیاسی پاسخ داده است.

وزیر امورخارجه ایران در پاسخ به سوالی که «ایران برای دستیابی به توفق نهایی در عرض شش ماه تحت فشار قرار دارد؟» با اشاره به طرح افزایش تحریم ها علیه ایران در کنگره آمریکا، از طرحی مبنی بر آغاز غنی سازی ۶۰ درصدی در مجلس ایران در صورت عمل نکردن غربی ها به تعهداتشان خبر داد و گفت: «بر خلاف آمریکا، در ایران رییس جمهور قدرت وتوی مصوبه مجلس را ندارد، پس نتیجه می گیریم که هر دو طرف از نشر محدودیت زمانی برای دستیابی به توفق زیر فشار هستند.»

ظریف افزود: «کسانی که در ایران با توفق نهایی با غرب در موضوع هسته ای، مخالفت می کنند، اقلیتی باهوش و در عین حال پر سر و صدا هستند و در کشورهای دیگر نیز می بینیم که صدای اقلیت همیشه بلندتر است.»

قرار است مذاکرات جامع ایران و گروه ۱+۵ (شامل آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) ۲۹ بهمن سال جاری در وین پایتخت اتریش و شهر میزبان آژانس بین المللی انرژی اتمی، آغاز شود.

این گفت و گوها پس از آن آغاز می شود که اجرای توافق اتمی ژنو میان ایران و گروه ۱+۵ از بیستم ژانویه (سی ام دی) به مدت شش ماه به اجرا درآمد.

بخش اصلی این توافق نامه، تعلیق غنی سازی اورانیوم بیست درصدی، تایید آن از سوی آژانس و سپس تعلیق بلافاصله بخشی از تحریم های اتحادیه اروپا و آمریکا علیه ایران بود.
ایران در نخستین گام از تعهدات خود در راستای توافق نامه ژنو تعلیق غنی سازی ۲۰ درصد را روز دوشنبه ۳۰ دی (۲۰ ژانویه) در سایت های هسته ای نظنر و فوردو با حضور بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی آغاز کرد. از سوی دیگر نیز اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا بخشی از تحریم های خود علیه ایران را به حالت تعلیق درآورده اند.
این تصمیم شامل تحریم بیمه و حمل و نقل نفت خام به مقصد مشتریان فعلی، محصولات پتروشیمی و فلزات گرانبها و چند مورد دیگر است.