نیروهای عربستان در مرزها در آمادگی کامل هستند و فرودگاه نجران را مجدداً بازگشایی می کنند> پیش نویس قطعنامه سازمان ملل متحد یمن را تحت فصل هفتم قرار می دهد… تحریم حوثی و پسر رئیس جمهور سابق

عکس ویژه «الشرق الأوسط» خلبانان عربستانی در حال ادای نماز پیش از آغاز عملیات پروازی ضمن طوفان قاطع در پایگاهی در جنوب عربستان  (عکس از یحیی الفیفی)

عکس ویژه «الشرق الأوسط» خلبانان عربستانی در حال ادای نماز پیش از آغاز عملیات پروازی ضمن طوفان قاطع در پایگاهی در جنوب عربستان (عکس از یحیی الفیفی)

روز گذشته، برای ششمین روز متوالی حملات طوفان قاطع بر ضد مواضع حوثی ها در استان صعده در شمال یمن، که پایگاه جنبش «انصار الله» است، ادامه یافت.این حملات همچنین برای جلوگیری از پیشروی نیروهای وابسته به علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق یمن در استان های جنوبی شدت گرفت. در همین حال این عملیات به تهران که عناصر آن که در یمن هستند هشدار داد که در حمله ائتلاف به رهبری عربستان به سرنوشت حوثی ها دچار نشوند.

سرتیپ احمد بن حسن عسیری، یکی از مشاوران دفتر وزیر دفاع عربستان، در پاسخ به سؤالی طی کنفرانس مطبوعاتی در ریاض، گفت که عناصری از سپاه پاسداران ایران و افرادی از مبارزان حزب الله لبنان در کنار حوثی ها قرار دارند، و کسی که شبه نظامیان حوثی را آموزش می داد و از آنها حمایت می کرد، ایران و حزب الله هستند، و در صورتی که در مواضع نبرد همراه شبه نظامیان حوثی باشند، به سرنوشت آنها دچار خواهند شد.

سرتیپ عسیری تأکید کرد که نیروهای عربستان در مرزهای یمن در بالاترین سطح آمادگی برای هر گونه مقابله هستند. وی همچنین اشاره کرد که فعالیت فرودگاه نجران، که به علت تیراندازی تصادفی از مناطق اطراف فرودگاه به طور موقت تعطیل شده بود، از سر گرفته خواهد شد.

از سوی دیگر، دکتر ریاض یاسین وزیر خارجه یمن برای «الشرق الأوسط» فاش کرد که حکومت جیبوتی به کشور او اطلاع داد که تماسهای فشرده ای دریافت کرد که خواستار مجوز دادن به یک هواپیمای خصوصی کوچک وابسته به یکی از شرکت های نفتی در جیبوتی بود تا صالح رئیس جمهور پیشین یمن و معاونان عالیرتبه او را از یمن به مکان نامعلومی منتقل کند، ولی این درخواست پذیرفته نشد.

در همین راستا، کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل برای حمایت از پیش نویس قطعنامه حمایت از عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور مشروع یمن، ابراز آمادگی کردند. به گفته برخی منابع، پیش نویس قطعنامه برای قرار دادن یمن تحت بند هفتم منشور سازمان ملل متحد می باشد که اجازه استفاده از نیروهای نظامی را می دهد.

در پیش نویس قطعنامه جنبش «انصار الله» و رهبر آن، عبدالملک الحوثی، به همراه احمد، پسر رئیس جمهور سابق یمن، در فهرست تحریم ها قرار می گیرند.